O otwarciu NC CYBER NASK pisaliśmy w piątek na naszej stronie. Jednym z zadań Centrum jest stałe monitorowanie zagrożeń sieciowych takich jak botnety i obserwacja metod prac ich właścicieli.
- NC Cyber NASK jest wydzielone organizacyjnie w strukturze NASK. Część zadań na jego rzecz realizują inne piony tego instytutu naukowo-badawczego, który podlega nadzorowi ministra cyfryzacji. Dziełem NC Cyber NASK stał się też Dyżurnet, który jest punktem kontaktowym przyjmującym zgłoszenia dotyczące nielegalnych treści w sieci (w praktyce najwięcej odnosi się do pedofilii i pornografii dziecięcej, ale są także i takie, które dotyczą nienawiści na tle rasowym, etnicznym, religijnym etc.) - dowiedział się Bartosz Józefiak w rozmowie z przedstawicielem CERT Polska.
- NC Cyber NASK jest miejscem, w którym - w ramach Narodowego Systemu Ochrony Cyberprzestrzeni - gromadzone są informacje o zagrożeniach od różnych podmiotów, biorących udział w przedsięwzięciu. W oparciu o te informacje specjaliści NC Cyber NASK prowadzą analizy i wydają rekomendacje. Są one tym lepsze i dokładniejsze, im lepsze i bardziej kompletne informacje dostarczane są przez współpracujące podmioty. Przedsięwzięcie dedykowane jest przede wszystkim sektorowi cywilnemu, jednak cele w tym sektorze - choćby te związane z usługami kluczowymi - są także narażone na stanie się ofiarami cyberwojny – tłumaczy Przemysław Jaroszewski, zastępca kierownika CERT Polska.
Następujące firmy: PKO BP, Bank Handlowy, Credit Agricole, Raiffeisen Bank, mBank, WBK, Związek Banków Polskich, T-Mobile, Polkomtel, Orange, Gaz System, Energa, PERN, PSE, PKP Informatyka podpisały z NC CYBER NASK deklaracje o współpracy w kwestii cyberbezpieczeństwa. Każda z firm, ma w siedzibie NC Cyber swojego przedstawiciela, który ma dostęp do najnowszych rozwiązań i własnego sprzętu. W dodatku na bieżąco są aktualizowane dane o atakach cybernetycznych z całego świata.
Czytaj też: Nowy dowódca cyberoddziałów marynarki wojennej USA