Maszyny RAF-u będą odporniejsze na cyberataki

12 lipca 2016, 13:58
Razem z samolotem Eurofighetr koncern EADS oferuje Korei Południowej inwestycje za 2 miliardy dolarów– fot. EADS

Firma Airbus Defence & Space wygrała przetarg na dostarczenie rozwiązań kryptograficznych dla brytyjskiej armii. Rozwiązania mają dotyczyć systemów przeznaczonych na maszyny wykorzystywane przez Brytyjskie Lotnictwo (RAF) – UK F-35 Lightning II, UK C-130J Hercules oraz MRTT Voyager.

Rozwiązania lokalnego zarządzania kluczami bezpieczeństwa (LKMS) mają bazować na już istniejących używanych w Eurofighterze Typhoonie oraz Airbusie A400M. Procedurą przetargową zajmowało się ministerstwo obrony Wielkie Brytanii i na podstawie pozytywnej procedury wdrożenia systemów w innych maszynach zdecydowano się na skorzystanie z Airbusa, który posiada w swoich strukturach odpowiedni klaster zajmujący się cyberbezpieczeństwem.

System wprowadzony do maszyn obsługiwanych przez RAF ma znacznie zmienić obecny kształt przeprowadzania misji prowadzonych przez maszyny na których zostanie zainstalowany. W powietrznym tankowcu C-130J Hercules procedury tankowania w powietrzu oraz sposób komunikacji pomiędzy jednostkami w trakcie manewrowania przygotowującego. W projekcie modernizacji LKMS weźmie 25 maszyn Hercules oraz 14 klasy Voyager, są one nadal aktywnie używane w siłach powietrznych.

Samo wprowadzenie systemu do statków powietrznych ma odbywać się poprzez uproszczone procedury przygotowane przez Airbusa – będą korzystać z już używanych elektronicznych systemów zarządzania kluczami (EKMS). Nowa procedura będzie znacznie odbiegała od możliwości jakie posiadał stary system. Znajdziemy tu więc obsługę oraz możliwość zapisania wielu kluczy kryptograficznych czy też szyfrowane zabezpieczenia wrażliwych danych obsługiwanych przez samolot. Wyciek danych misji może mieć znaczący wpływ na powodzenie oraz bezpieczeństwo przedsięwzięcia, dlatego ważne jest według Airbusa zabezpieczenie takiego kanału.

Również szybkość działania całego systemu opracowanego przez firmę ma wzrosnąć. Do tej pory ładowanie kluczy bezpieczeństwa zajmowało w Eurofigher Typhoonie około 10 min, po zmianach czas ma się skrócić do półtorej minuty, inżynierowie przewidują także znaczne przyśpieszenie w innych maszynach, nawet do 10 razy.

Wartość całego przetargu ma wynosić 2.2 mln funtów. Został on ogłoszony podczas Pokazów Lotniczych, które odbyły się 11 maja w Farnborough w Wielkiej Brytanii.

Czytaj też: Byli agenci wywiadów CIA i MI5 stworzyli firmę zajmującą się cyberbezpieczeństwem

KomentarzeLiczba komentarzy: 0
No results found.