Strona główna
Francja: Media, Facebook i Google przeciwko dezinformacji
Kilkanaście francuskich redakcji, w tym m.in. dziennik Le Monde, BuzzFeed News i Agence France Presse, wspólnie z dwoma gigantami technologicznymi, jakimi są Google i Facebook, tworzą nową usługę sprawdzania faktów, aby zapobiec rozpowszechnianiu podczas francuskiej kampanii prezydenckiej nieprawdziwych informacji, czyli tzw. „fake news”.
Projekt francuskich mediów oraz firm technologicznych ma ścisły związek ze zbliżającymi się wyborami prezydenckimi we Francji, których pierwsza tura odbędzie się 23 kwietnia 2017 r., zaś druga dwa tygodnie później, 7 maja 2017 r.
Facebook już kilka dni temu uruchomił we Francji specjalną usługę, która ma na celu uniemożliwienie tworzenia i rozpowszechniania fałszywych informacji w trakcie kampanii prezydenckiej w tym serwisie społecznościowym.
Czytaj także: Decyzja Trumpa nie wpłynie na ekspertów ds. cyberbezpieczeństwa
Wspólny projekt francuskich mediów nosi nazwę CrossCheck i jest wspierany zarówno przez Facebook jak i Google News Lab. Jego celem jest weryfikacja informacji jakie rozpowszechniane są w mediach społecznościowych w okresie przedwyborczym, aby internauci byli w stanie dzięki odpowiednim flagom i oznaczeniom odróżnić, które informacje są prawdziwe, a które nie. Użytkownicy będą mogli rozróżnić informacje, jako prawdziwe, fałszywe lub satyryczne.
Zaangażowanie serwisu społecznościowego Facebook związane jest z zarzutami, jakie postawiono po amerykańskiej kampanii prezydenckiej z 2016 roku, kiedy to na portalu pojawiać się miało wiele nierzetelnych informacji, także tych sfabrykowanych przez hakerów i służby specjalne obcych wywiadów.