Reklama

Social media

Facebook zmienił nazwę firmy na Meta. Co to oznacza dla użytkowników?

fot. Pete Pedroza/ Unsplash
fot. Pete Pedroza/ Unsplash

Nowa nazwa koncernu Marka Zuckerberga została ogłoszona podczas konferencji „Connect”. Zmiany są efektem skupienia się firmy na rozwoju „wirtualnego wszechświata” - metawersum, chęci zerwania z łatką wyłącznie platformy społecznościowej oraz próbą poprawy wizerunku po fali krytyki. Sama nazwa serwisu się nie zmieni.

Temat zmiany nazwy Facebooka pojawił się już w ubiegłym tygodniu, o czym informowaliśmy Państwa na bieżąco. Nowa nazwa "Meta" ma odzwierciedlać ambicje koncernu, który nie chce być kojarzony wyłącznie ze światem social mediów.

Mark Zuckerberg chce, aby firma była postrzegana jako podmiot rozwijający „metaverse” (wizję cyfrowego wszechświata). Wspominał już o tym w lipcu br. wskazując, że ludzie przestaną kojarzyć giganta przede wszystkim jako platformę społecznością, lecz zobaczą, że koncern staje się „firmą metaverse”.

Na targach Connect 2021 dyrektor generalny Mark Zuckerberg przedstawił platformę Meta, która łączy aplikacje i technologie pod jedną nową marką firmy. Meta będzie skupiać się na "ożywianiu metawszechświata i pomaganiu ludziom w łączeniu się, znajdowaniu społeczności i rozwijaniu firm" - podano w oficjalnym komunikacie. 

Z kolei ambicje związane ze stworzeniem metaverse mają skupiać się na hybrydzie dzisiejszych internetowych doświadczeń społecznych - czasami rozszerzonych o 3D lub "mające wpływ na świat fizyczny".

"Pozwoli to na dzielenie się wciągającymi doświadczeniami z innymi ludźmi, nawet jeśli nie możecie być razem – i robić wspólnie rzeczy, których nie możesz zrobić w świecie fizycznym. To kolejna ewolucja w technologiach społecznościowych, która otwiera nowy rozdział w naszej firmie" - przekonuje koncern. 

Nowa nazwa ma także uwolnić giganta od negatywnych skojarzeń, wynikających z fali krytyki, jaka w ostatnim czasie wylała się m.in. po zeznaniach Frances Haugen, byłej menedżerki Facebooka. Złożyła ona osiem skarg na działania serwisu do amerykańskich organów regulacyjnych. O sprawie szerzej pisaliśmy na łamach naszego portalu.

W oficjalnym komunikacie na blogu spółki czytamy: "Meta tworzy technologie, które pomagają ludziom łączyć się, znajdować społeczności i rozwijać firmy. Kiedy Facebook wystartował w 2004 roku zmienił sposób, w jaki ludzie się łączą. Aplikacje takie jak Messenger, Instagram i WhatsApp dodatkowo wzmocniły miliardy ludzi na całym świecie. Teraz Meta wychodzi poza ekrany 2D w kierunku wciągających doświadczeń, takich jak rozszerzona i wirtualna rzeczywistość, aby pomóc w budowaniu kolejnej ewolucji w technologii społecznościowej". 

Wizja nowego wspaniałego świata?

W liście założycielskim Mark Zuckerberg napisał nieco więcej o wizji "metaverse", które - według niego oznacza, że "będziemy mogli zrobić prawie wszystko, co tylko można sobie wyobrazić": wirtualnie spotykać się z przyjaciółmi i rodziną, pracować, uczyć się, bawić, robić zakupy, tworzyć — a także zdobywać zupełnie nowe doświadczenia, które "nie pasują do tego, o czym myślimy dzisiaj w kontekście używania komputerów lub telefonów". 

Zuckerberg obiecuje: "W przyszłości będziesz mógł teleportować się natychmiast jako hologram, aby być w biurze bez dojeżdżania do pracy, na koncercie z przyjaciółmi lub w salonie swoich rodziców, aby nadrobić zaległości. To otworzy więcej możliwości bez względu na to, gdzie mieszkasz. Będziesz mógł spędzać więcej czasu nad tym, co dla ciebie ważne, skrócić czas bycia w ruchu i zmniejszyć emisję dwutlenku węgla. Pomyśl o tym, ile fizycznych rzeczy masz dzisiaj, które mogą być tylko hologramami w przyszłości".

Obiecał też, że będziemy poruszali się i doświadczali za pośrednictwem różnych urządzeń m.in. okularów rozszerzonej rzeczywistości, by jednocześnie być obecnym w świecie fizycznym i w rzeczywistości wirtualnej. 

"Nie chodzi o spędzanie większej ilości czasu przed ekranem; chodzi o to, aby czas, który już spędzamy, był lepszy" - przekonywał. 

Nowe miejsca pracy

Facebook koncentruje się na rozwijaniu nowoczesnych technologii, co potwierdza m.in. utworzenie w ubiegłym roku specjalnego zespołu odpowiedzialnego za rozwój „metaverse”.

Przeczytaj również: #CyberMagazyn: Czy Facebook chce wchłonąć cały internet? O budowie metawersum i globalnej dominacji

Koncern przedstawił także plany stworzenia w Unii Europejskiej 10 tys. nowych miejsc pracy dla specjalistów posiadających wysokie kwalifikacje w dziedzinie IT, które mają powstać w ciągu najbliższych 5 lat. Jak wskazywaliśmy na łamach naszego portalu, w ten sposób firma chce stworzyć kadry, które zostaną zaangażowane w budowę „wirtualnego wszechświata”. Rekrutacja ma wystartować już niebawem.

/NB


Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture. 

image
Fot. Reklama

Reklama

Haertle: Każdego da się zhakować

Materiał sponsorowany

Komentarze (1)

  1. Ai

    Szkoda to komentować

Reklama