Cyberbezpieczeństwo
Voice phishing. Kolejne oszustwo, które zagraża naszym finansom
![Czym jest vishing? Jak się przed nim uchronić?](https://cdn.defence24.pl/2024/02/07/800x450px/M2AMd4ijcOgiCjVraMdmzcVXN0g6asbZ2QRs47P9.re6p.jpg)
Autor. Clément Falize/Unsplash
Vishing to kolejne zagrożenie, którego powinniśmy być świadomi. Brak wiedzy o mechanizmach stosowanych przez oszustów może nas doprowadzić do utraty oszczędności całego życia.
Dzień Bezpiecznego Internetu, który obchodziliśmy we wtorek nie powinien być jedynym momentem, w którym na poważnie porusza się temat naszego bezpieczeństwa w sieci. Pamięta o tym CSIRT KNF, który szczegółowo przyjrzał się problemowi voice phishingu (vishing).
Voice phishing w odróżnieniu od „klasycznego” phishingu różni się tym, że w tym pierwszym przypadku przestępcy kontaktują się z potencjalnymi ofiarami nie poprzez wiadomość SMS, w której namawiają do kliknięcia w dany link, ale poprzez bezpośrednie zadzwonienie do nich.
Co ciekawe, w przypadku voice phishingu mamy do czynienia z wykorzystaniem jeszcze jednego zjawiska, o którym wielokrotnie informowaliśmy na łamach CyberDefence24. Mianowicie chodzi o spoofing, czyli podszywanie się pod instytucje publiczne, takie jak np. banki, policja. Warto w tym miejscu wspomnieć, że vishingiem może być także podawanie się za znajomego czy członka rodziny, który rzekomo uległ wypadkowi i potrzebuje nagłej pomocy.
Oszuści i ich plan działania
W przypadku voice phishingu przestępcy działają według określonego schematu. Jak podkreślają eksperci CSIRT KNF, po nawiązaniu połączenia telefonicznego i po przedstawieniu się jako przedstawiciel banku, oszust wysyła na numer ofiary SMS, który rzekomo ma posłużyć jako potwierdzenie jego tożsamości.
Po pierwszym uśpieniu czujności, osoba odbierająca telefon jest informowana o tym, że bank podjął działania, których celem jest uchronienie jej oszczędności przed możliwą kradzieżą. „Klient” namawiany jest do instalacji programu służącego do zdalnego zarządzania pulpitem, a później o zalogowanie do bankowości elektronicznej. Wykonanie tych dwóch poleceń sprawia, że przestępcy zyskują możliwość pobrania środków lub zaciągnięcia kredytu na dane ofiary.
![KNF przedstawia schemat działania oszustów wykorzystujących vishing.](https://cdn.defence24.pl/2024/02/07/580xpx/A8ka9pjO44wsjfHJCOR2M47GyeJ9UFdIPFtsRFt5.zwon.jpg, https://cdn.defence24.pl/2024/02/07/1920xpx/A8ka9pjO44wsjfHJCOR2M47GyeJ9UFdIPFtsRFt5.ngej.jpg 2x)
Autor. cebrf.knf.gov.pl
Ograniczone zaufanie
Przed vishingiem możemy się obronić. Aby to zrobić warto przyswoić kilka podstawowych zasad. Pamiętajmy – pracownicy banku nie będą nas prosić o podanie numeru dowodu, PESEL czy login i hasło do bankowości internetowej. Również wszelka forma nakłaniania nas do zrealizowania przelewu czy instalacji określonej aplikacji powinna budzić nasze wątpliwości.
Nie zapominajmy o mechanizmach socjotechniki stosowanych przez oszustów. Każda forma wzbudzania w nas emocji czy zmuszania do podejmowania decyzji pod presją czasu powinna zapalać w naszej głowie „lampkę” ostrzegawczą.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
Jak odkryto blokady w pociągach Newagu?