Cyberbezpieczeństwo

Policja ostrzega przed oszustwami "na Sylwestra". Fałszywe oferty noclegowe

Sylwester to także atrakcyjny czas dla oszustów internetowych
Sylwester to także atrakcyjny czas dla oszustów internetowych
Fot. Ian Schneider/ Unsplash/ Domena publiczna

W sieci - w związku z obchodami ostatniego dnia mijającego roku - nie brakuje ogłoszeń z propozycją noclegów. Policja ostrzega, żeby uważać na nieuczciwe osoby, wykorzystujące zainteresowanie ofertami last minute, które publikują fikcyjne propozycje na platformach sprzedażowych i w mediach społecznościowych.

Jak informują policjanci, możliwych jest kilka wariantów oszustwa w tym okresie:

  • oferowana w ogłoszeniu nieruchomość nie istnieje;
  • ktoś może podszywać się pod właściciela nieruchomości i oferować wynajem miejsc noclegowych np. bez jego wiedzy;
  • oszust może przygotować łudząco podobną stronę hotelu, pensjonatu itd. i oferować noclegi;
  • ryzyko wyłudzenia danych lub pieniędzy (poprzez np. wpłatę zaliczki i prosi o podanie danych karty kredytowej).

Policja apeluje, by weryfikować oferty wynajmu miejsc noclegowych, ale również potencjalnych wynajmujących, którzy również mogą wykorzystywać okazję zwiększonego zainteresowania noclegami do oszustw.

Jak dodano, kontakt początkowo może przebiegać bez zarzutu, a problemy mogą zacząć się dopiero po wpłacie zaliczki.

Czytaj też

To też może być schemat wyłudzenia

Innym możliwym schematem oszustwa może być sytuacja, kiedy właściciel obiektu zostanie poproszony o kontakt w sprawie wynajmu poza oficjalnym kanałem np. poprzez komunikator WhatsApp i będzie chciał uregulować zaliczkę.

Wtedy wynajmującemu może podesłać link, który będzie prowadził do fałszywej strony płatności. Po wpisaniu tam danych logowania się do bankowości elektronicznej lub danych karty płatniczej, efektem może być wyczyszczenie konta pokrzywdzonego.

Czytaj też

Na co szczególnie zwrócić uwagę?

Wskazówkami, które mogą sprawić, że ogłoszenie wzbudzi pewne podejrzenia mogą być: atrakcyjne warunki w stosunku do niskiej ceny; opinie innych klientów (lub ich ewentualny brak); żądanie korzystania z nieoficjalnego kanału sprzedaży; konieczność podania danych wrażliwych (jak np. dane bankowości elektronicznej, karty bankowej).

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]

Komentarze

    Czytaj także