Cyberbezpieczeństwo
Olsztyn po ataku hakerskim. Jak wygląda sytuacja? Sprawdziliśmy
Pod koniec czerwca informowaliśmy o ataku hakerskim przeprowadzonym na serwery Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu Olsztyna. Przeszło miesiąc po tym zdarzeniu, sprawdziliśmy jak działa system biletowy i czy został przywrócony do pełnej sprawności.
Atak, do którego doszło w nocy z 24 na 25 czerwca br. spowodował, że w Olsztynie nie działały systemy sterowania ruchem oraz biletomaty, a dostęp do systemu informacji pasażerskiej był ograniczony. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.
Sprawne funkcjonowanie systemów miało być stopniowo przywracane, a 1 sierpnia Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu Olsztyna po raz ostatni opublikował komunikat, w którym informował mieszkańców o postępach prac.
„Trwają prace związane z przywracaniem funkcjonalności wszystkich systemów Zarządu Dróg Zieleni i Transportu po ataku hakerskim. Kolejny krok to wznowienie usługi pozwalającej korzystać z karty miejskiej" – mogliśmy przeczytać w informacji opublikowanej przez ZDZiT.
Czytaj też
Jak jest teraz?
Postanowiliśmy udać się na miejsce i sprawdzić, czy rzeczywiście sytuacja w olsztyńskim systemie biletowym uległa poprawie i wróciła do normy. W ostatni poniedziałek (7 sierpnia) nadal nie było możliwe aktywowanie biletu kwartalnego ani rocznego. Jedyną możliwą opcją była aktywacja biletu miesięcznego.
W kolejce do punktu obsługi pasażera na ul. Kanta zaobserwowaliśmy też sporą grupę uczniów, czekającą do ponownego aktywowania bezpłatnych biletów uczniowskich, a także innych mieszkańców Olsztyna, których karty miejskie przestały działać.
Testom poddaliśmy też automaty do zakupu biletów – okazało się, że możliwy był wybór jedynie kliku z nich. Działała za to opcja zakupu biletów za pomocą aplikacji SkyCash czy przez MPay.
Aktualizacja (godz. 13:00)
Wysłaliśmy dodatkowe pytania do rzecznika prasowego Zarządu Dróg Zieleni i Transportu w Olsztynie w celu sprawdzenia, na jakim etapie znajdują się prace mające na celu w pełni przywrócić sprawne funkcjonowanie systemu biletowego.
"Przywrócona została funkcjonalność wszystkich kluczowych systemów, na czele z centralnym sterowaniem ruchem w mieście, zarządzeniem i sterowaniem transportem publicznym" - odpisał nam rzecznik prasowy ZDZiT w Olsztynie, Michał Koronowski.
Jednocześnie dodał, że przywrócono sprzedaż wszystkich rodzajów biletów komunikacji miejskiej. Bilety komunikacji miejskiej można nabywać zarówno w Punktach Obsługi Klienta ZDZiT w Olsztynie, w biletomatach stacjonarnych, w biletomatach mobilnych, w kioskach i sklepach współpracujących ze ZDZiT i za pośrednictwem wspomnianych przez nas aplikacji mobilnych
Problemy występują za to z zakupem i kodowaniem na OKM biletów miesięcznych, 30-dniowych - ta opcja działa wyłącznie w Punktach Obsługi Klienta.
Wciąż przywracana jest "funkcjonalność Olsztyńskiej Karty Miejskiej", a strona internetowa kartamiejska.olsztyn.eu nadal nie jest w 100 proc. sprawna. Również strona zdzit.olsztyn.eu przywracana jest do pełnej funkcjonalności (na stronie nie ma np. rozkładu jazdy).
Rzecznik zapytany o to, kto stoi za atakiem hakerskim, do którego doszło w czerwcu, odpowiedział: "Nie jesteśmy uprawnieni do przekazywania informacji na temat prowadzonego śledztwa. Nadzór nad nim przejęła Proukratura Okręgowa w Olsztynie".
Czy Miasto wdraża rozwiązania, które pozwolą zminimalizować szansę podobnego ataku w przyszłości? Taką odpowiedź otrzymaliśmy:
"Zaplanowano zakup dodatkowego sprzętu i oprogramowania, a także dalszą jego rekonfigurację. Nadzór nad systemami informatycznymi ZDZiT w Olsztynie częściowo zostanie powierzony CIUWO (Centrum Informatycznych Usług Wspólnych Olsztyna)".
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
/MG