Reklama

Cyberbezpieczeństwo

Atak hakerski w Olsztynie. Sparaliżował miasto

W Olsztynie doszło do ataku hakerskiego.
W Olsztynie doszło do ataku hakerskiego.
Autor. Mazaki/ Wikimedia Commons/ CC BY 3.0

Niedziałające systemy sterowania ruchem, biletomaty i ograniczony dostęp do systemu informacji pasażerskiej – to tylko niektóre efekty ataku hakerskiego, do którego doszło w nocy z 24 na 25 czerwca 2023 roku w Olsztynie - podał Urząd Miasta w oficjalnym komunikacie. Władze nadal walczą ze skutkami cyberataku.

Reklama

Jako pierwszy o ataku hakerskim poinformował RMF FM . We wtorek w mieście dało się zauważyć problemy z zakupem biletów komunikacji miejskiej oraz korki, co - jak się wyjaśniło - miało związek z atakiem hakerskim na serwery Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu Olsztyna.

Reklama

Do cyberataku miało dojść w sobotę, pracownik ZDZiT musiał przyjechać do firmy, aby fizycznie odłączyć serwery od sieci.

Skutki cyberataku

Jak czytamy w oficjalnym oświadczeniu Urzędu Miasta w Olsztynie, skutkiem ataku hakerskiego są m.in. niedziałające systemy sterowania ruchem, biletomaty i ograniczony dostęp do systemu informacji pasażerskiej. Doszło do niego w nocy z 24 na 25 czerwca 2023 roku.

Reklama

"Służby miejskiej jednostki (ZDZiT) oraz Centrum Informatycznych Usług Wspólnych Olsztyna (CIUWO) nieprzerwanie pracują nad diagnozą stanu rozbudowanej sieci informatycznej ZDZiT oraz przywrócenia funkcjonalności systemów" - zapewniono.

Jak dodano, w ramach niezbędnych procedur o incydencie zawiadomiono też CERT NASK oraz policję.

Czytaj też

Co nie działa?

W efekcie ataku na infrastrukturę IT przestały działać biletomaty mobilne i stacjonarne oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej. "W tej chwili pasażerowie mogą jedynie zakupić bilety papierowy w kioskach lub sklepach, bądź też skorzystać z takich aplikacji jak MoBilety czy SkyCash. Z kolei pasażerowie korzystający z biletów miesięcznych proszeni są o wstrzymanie się z zakupem kolejnej >>sieciówki<< do czwartku 29 czerwca włącznie" - poinformowano.

Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu zaapelował również do mieszkańców Olsztyna o cierpliwość, ponieważ czas obsługi zainteresowanych znacznie się wydłuży.

Skierowaliśmy pytania w tej sprawie. Rzecznik Zarządu Dróg Zieleni i Transportu, Michał Koronowski odpowiedział nam, że "prowadzone są czynności mające na celu przywrócenie funkcjonalności systemów informatycznych ZDZiT. Ze względu na dobro postępowania prowadzonego przez właściwe służby na tą chwilę nie ujawniamy szczegółów, a informacje zawarte w oficjalnym komunikacie opublikowanym na stronie Urzędu Miasta w Olsztynie są aktualne" - usłyszeliśmy.

/NB

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama
Reklama

Komentarze