Reklama

Cyberbezpieczeństwo

Niski poziom umiejętności cyfrowych Polaków. Jak radzą sobie młodzi?

Zdjęcie poglądowe / fot. Pixabay
Zdjęcie poglądowe / fot. Pixabay

Na początku kwietnia br. sekretarz stanu ds. cyfryzacji Janusz Cieszyński zapowiedział, że przetestowane zostaną umiejętności cyfrowe młodych z Polski, Słowacji, Węgier i Czech. W połowie przeprowadzanego IT Fitness Testu z kompetencji cyfrowych młodych Polaków, można ocenić, że wyniki nie są zachwycające.

Reklama

Na początku kwietnia br. ogłaszano projekt IT Fitness Test. Pod adresem: itfitness(.)eu/pl można zweryfikować poziom swoich umiejętności cyfrowych. Test odbywa się jednocześnie na terenie czterech krajów: Polski, Słowacji, Węgier oraz Czech. Wystartował 4 kwietnia i potrwa do 31 lipca br. Jego wyniki mają zostać zebrane i opublikowane w formie raportu jesienią i służyć jako „rekomendacje do dalszych działań”.

Reklama

W ramach testu badane są obszary: wiedza o internecie, systemy komputerowe, cyfrowe narzędzia do pracy społecznościowej, rozwiązywanie złożonych problemów i kompetencje cyfrowe przydatne w biurze. Każdy uczestnik testu otrzyma certyfikat jego ukończenia.

Jak podaje „Rzeczpospolita”, ze wstępnych wyników testu można wyciągnąć pierwsze wnioski: młodzież szkolna posiada dość dobrą znajomość narzędzi, które chronią ją przed cyfrowymi zagrożeniami. Natomiast słabiej radzą sobie z obsługą narzędzi biurowych za pośrednictwem komputera.

Reklama

Do połowy czerwca br. do egzaminu z umiejętności cyfrowych miało przystąpić 18 tys. polskich uczniów ze szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych. Z informacji przekazanych dziennikowi przez Michała Kanownika, prezesa Związku Cyfrowa Polska, który bierze udział w inicjatywie, wynika, że uczniowie szkół licealnych, technicznych oraz zawodowych radzą sobie tylko z 41 proc. zadań z cyfrowego testu. W podstawówkach to 46 proc. uczniów.

Najwięcej problemów młodzi mają z narzędziami biurowymi (jak np. Excel) czy z platformami do współpracy w sieci. Najmniejsze kłopoty sprawia im rozdział „internet” (kwestia umiejętności posługiwania się narzędziami w sieci) oraz „bezpieczeństwo i systemy komputerowe” (tu chodzi o wiedzę z zakresu cyberbezpieczeństwa).

Czytaj też

Najlepsi do połowy czerwca br. byli uczniowie ze szkół ponadpodstawowych z województwa podkarpackiego, a najgorsi – z lubuskiego. Wśród szkół podstawowych, najmniejsze problemy z IT Fitness Testem mieli uczniowie z woj. łódzkiego i podlaskiego, a największe – z woj. lubuskiego i pomorskiego.

Jak pisaliśmy na łamach CyberDefence24.pl, Polska zajmuje 24. na 27 miejsc pod względem kapitału ludzkiego społeczeństwa cyfrowego, co wynikało z cytowanego przez NIK raportu Komisji Europejskiej o postępie cyfrowym (EU DESI 2021).

Dodatkowo w swoim niedawnym raporcie kontrolnym, dotyczącym kompetencji cyfrowych w Polsce, Najwyższa Izba Kontroli wskazywała, że na koniec 2020 roku odsetek osób mających podstawowe lub większe kompetencje cyfrowe w naszym kraju wynosił nieco ponad 50 proc. To wzrost z poziomu 46 proc. na koniec 2017 r., czyli bardzo niewielki – oceniała NIK.

Jednak Janusz Cieszyński, sekretarz stanu ds. cyfryzacji krytykował wyniki indeksu DESI (The Digital Economy and Society Index) i podczas konferencji zapowiadającej start IT Fitness Testu ocenił, że DESI prezentuje „coś, co jest niezgodne z rzeczywistością i tym, co widzimy na co dzień”.

Czytaj też

/NB

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Haertle: Każdego da się zhakować

Materiał sponsorowany

Komentarze

    Reklama