Niezależnie od tego, czy chodzi o tworzenie nowych miejsc pracy, napędzanie innowacji czy zachowanie odpowiedniej konkurencyjności na rynku, średnie przedsiębiorstwa odgrywają kluczową rolę w dobrze prosperującej gospodarce.
Materiał sponsorowany
Z raportu Światowego Forum Ekonomicznego wynika, że to właśnie małe i średnie przedsiębiorstwa są podstawą ekonomii UE. Podmioty te stanowią aż 99 proc. wszystkich firm w Unii Europejskiej, zatrudniając około 100 mln osób. Co więcej, odpowiadają one również za ponad połowę europejskiego PKB i odgrywają kluczową rolę w tworzeniu wartości dodanej we wszystkich sektorach gospodarki.
Pomimo ogromnego wkładu, jaki wnoszą we wzrost gospodarczy i postęp w regionie EMEA, to właśnie średniej wielkości przedsiębiorstwa są często najbardziej podatne na zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem i ochroną danych. Mimo że ochrona danych nieustannie staje się priorytetem dla organizacji każdej wielkości, jej realizacja staje się coraz bardziej złożona, kosztowna i czasochłonna.
Szacuje się, że 47 proc. wszystkich cyberataków jest wymierzonych w średniej wielkości firmy, co niesie ze sobą niezwykle kosztowne konsekwencje - od utraty produktywności, po całkowite zamknięcie przedsiębiorstwa. Jak wskazuje raport Internet Complaint Center w FBI, w 2022 r. straty w tym sektorze wzrosły o 49 proc. r/r i wyniosły 10,3 mld USD.
Czytaj też
Kto jest narażony na cyberataki?
Firmy średniej wielkości są szczególnie narażone na ataki, ponieważ nie dysponują takimi zasobami jak korporacje. Rosnące wyzwania związane z ochroną danych wywierają coraz większą presję na często ograniczony personel IT. Mimo że idealny sposób na zapewnienie cyberbezpieczeństwa nie istnieje, każde przedsiębiorstwo może podjąć konkretne kroki, które zwiększą odporność firmy, zmniejszając jednocześnie ryzyko ataku.
Według badania przeprowadzonego przez firmę Gartner, do 2025 r. ludzkie błędy staną się powodem ponad połowy znaczących incydentów cybernetycznych. Konsekwentne edukowanie pracowników w kwestiach cyberbezpieczeństwa i promowanie najlepszych praktyk jest więc krokiem, którego w dzisiejszych czasach nie można pomijać. Dodatkowo, choć często skupiamy się na ochronie urządzeń, potencjonalnych cyberprzestępców często interesuje nie samo IT, a dane znajdujące się w infrastrukturze firmy. To właśnie dlatego niezwykle ważna jest również edukacja pracowników o ochronie nie tylko urządzeń, lecz znajdujących się na nich informacji. Kluczowe znaczenie będzie miało także regularne tworzenie kopii zapasowych i korzystanie z szyfrowania skoncentrowanego na danych podczas ich przekazywania między urządzeniami i siecią.
Czytaj też
Architektura Zero Trust
Na szczęście świadomość użytkowników nieustannie rośnie. Według badania Dell Global Data Protection Index GDPI z 2022 r., 91 proc. organizacji jest świadomych lub planuje wdrożenie architektury Zero Trust. Jest to model cyberbezpieczeństwa, który zakłada odejście od stosowania wyłącznie zabezpieczeń perymetrycznych na rzecz strategii proaktywnej, która pozwala jedynie na autoryzowane działania w ekosystemie. Dzięki czemu organizacje mogą wzmocnić swoją strategię cyberbezpieczeństwa i zapewnić większą ochronę danych i aplikacji zarówno w centrum danych, chmurze, jak i na brzegu infrastruktury.
Dostępność rozwiązań dla cyberbezpieczeństwa
Rośnie także dostępność rozwiązań zwiększających cyberbezpieczeństwo. Średniej wielkości przedsiębiorstwa mogą liczyć na doświadczonych dostawców w kwestii tradycyjnych wyzwań związanych z ochroną danych, takich jak budowa i zarządzanie infrastrukturą fizyczną. Zarówno dzięki elastycznym cennikom, jak i dostarczaniu rozwiązań jako usługi, organizacje mogą wybierać, w jaki sposób korzystają z IT oraz jak chcą za nie płacić. Mogą też także skalować je w zależności od potrzeb, aby sprostać zmieniającym się potrzebom biznesowym.
„Firmy średniej wielkości często mają trudności z dotrzymaniem kroku rosnącej liczbie stale ewoluujących zagrożeń. A wyzwania są liczne, począwszy od znalezienia i utrzymania wykwalifikowanych specjalistów ds. bezpieczeństwa, aż po interpretację fragmentarycznych danych z różnych produktów zabezpieczających” - mówi Iryna Szwabowska, Senior Sales Manager, Dell Technologies. „Detection and Response to kompleksowe rozwiązanie działające 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, które monitoruje, wykrywa, bada i reaguje na zagrożenia w całym środowisku IT organizacji. Niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa, narzędzie szybko i znacząco poprawia stan bezpieczeństwa firmy, jednocześnie zmniejszając obciążenie personelu IT”.
Warto również zaznaczyć, że jeśli dane narzędzie jest skuteczne, nie ma znaczenia, czy firma będzie korzystać z rozwiązania przeznaczonego dla średniej czy dużej organizacji. Biorąc pod uwagę wyzwania, przed jakimi stoją średnie przedsiębiorstwa - od finansowania i zarządzania zamówieniami, przez zarządzanie personelem i przestrzeganie przepisów, aż po zwykłe utrzymanie działalności - kluczowe znaczenie ma jedynie elastyczność rozwiązań technologicznych i skuteczna strategia odzyskiwania danych w cyberprzestrzeni.