Exatel chce, aby na licytację w pierwszej aukcji częstotliwości 5G trafiło 13 zakresów po 20 MHz, a nie cztery po 80 MHz. Suma częstotliwości wystawionych na licytację wyniesie wówczas 260 MHz, co nie satysfakcjonuje prywatnych operatorów telekomunikacyjnych. Propozycji Exatela nikt nie chce komentować - a na aukcję częstotliwości wciąż czekamy.
Dziennik "Rzeczpospolita" przypomina, że prywatne firmy telekomunikacyjne chciały, aby Urząd Komunikacji Elektronicznej zwiększył pulę zakresów przeznaczonych dla sektora prywatnego do 400 MHz (tak, aby każdy blok zamykał się w 100 MHz).
Zdaniem operatorów, większe pasmo pozwala budować lepsze usługi i osiągać lepsze parametry ich wykonania. Exatel jednak - jak podkreśla "Rz" - jest operatorem państwowym, wskazuje na większe wpływy do budżetu i stawia je wyżej.
Operatorzy nie komentują propozycji Exatela
"Rzeczpospolita" poprosiła o komentarz operatorów prywatnych, którzy jednak odmawiają udzielania go. Zdaniem Witolda Drożdża z Orange Polska, którego cytuje gazeta, na komentarze przyjdzie czas przy konsultacjach dokumentacji planowanej aukcji. Drożdż wcześniej zwracał uwagę, że trzeba jak najszybciej przeprowadzić aukcję pasma C, pomimo wojny za naszą wschodnią granicą.
Jak wojna zmienia warunki dla rozwoju polskiego 5G
Wojna w Ukrainie spowodowała, że trudniej będzie zrealizować zawarty wcześniej w ustawie o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa plan powołania spółki Polskie 5G, która miała być operatorem pasma 700 MHz. Jak pisze "Rz", wykorzystanie tego pasma na terenie całego kraju w normalnych warunkach wymaga uzgodnień z Rosją.
Dlaczego? Pisaliśmy o tym w serwisie CyberDefence24.pl już wcześniej, zwracając uwagę na to, że pasmo to stawia Polskę w szeregu współzależności od wschodnich sąsiadów .
Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.