Biznes i Finanse
Raport Asseco – innowacyjność i bezpieczeństwo dla biznesu
Raport „Bankowość korporacyjna dziś i w przyszłości” opracowany przez Asseco Polska SA przedstawia opinie respondentów dotyczące bankowości. Klienci wskazali wadliwe rozwiązania oraz zaprezentowali własne rekomendacje.
W raporcie sporządzonym przez Asseco Polska respondenci wyrazili opinię na temat bankowości oraz usług bankowych. Dla ankietowanych bezpieczeństwo i szybkość reakcji, to kluczowe atrybuty banku. Niemniej istotna jest innowacyjność. Według badania, 82% użytkowników uważa, że jest to aspekt bardzo ważny dla funkcjonowania instytucji, w tym prawie połowa stawia ją na równi z bezpieczeństwem.
Nowe technologie w bankowości, takie jak e-podpis czy elektroniczny obieg dokumentów, to jedne z najbardziej praktycznych rozwiązań, jakie wprowadzono do sektora usług bankowych. Dla ankietowanych równie istotna jest komunikacja z bankiem, szybkość reakcji oraz bankowości elektroniczna. Jednak każdy z tych aspektów wymaga poprawy.
W raporcie jednoznacznie stwierdzono, że bank musi być bezpieczny oraz szybko reagować na potrzeby klientów. Marcin Kwilosz z Asseco Poland zaznaczył: „Nie dziwi, że bezpieczeństwo to najważniejszy atrybut związany z bankowością korporacyjną”. Najlepsze systemy bankowe obsługują klientów biznesowych, w celu zapewnienia im najwyżej jakości usługi. Wyróżniają się one na tle narzędzi oraz metod przeznaczonych dla pozostałych użytkowników.
Sebastian Szaudel, Dyrektor Departamentu Bankowości Korporacyjnej HSBC Bank Polska, odnosząc się do problematyki bezpieczeństwa podkreślił: „Bezpieczeństwo powierzonych środków oraz używanych systemów, a także zaufanie do relacji to powtarzalne tematy i priorytety osób zarządzających biznesem”. Współcześnie cena oraz kompleksowość usług nie są już kluczowymi kryteriami wyboru. Coraz większą rolę odgrywa ochrona danych osobowych oraz oczekiwanie natychmiastowej reakcji.
Według raportu Asseco, innowacyjność to aspekt bardzo ważny dla 82% ankietowanych. Dla prawie połowy respondentów jest ona tak samo ważna, jak bezpieczeństwo. Wzrost liczby klientów biznesowych oraz rozwój fintechów zmusza banki do wdrażania innowacyjnych rozwiązań oraz poprawy skuteczności procesów.
Obecnie można zaobserwować wzrost popularności mobilnej bankowości wśród klientów biznesowych. Wiąże się to z faktem, iż większość z nich preferuje usługi dostępne za pomocą kanałów cyfrowych. Bardzo ważną zaletą bankowości internetowej jest także ciągłość działania.
Rozwój nowoczesnych technologii spowodował konieczność ponownego zdefiniowania sektora usług w zakresie bankowości. Bardzo ważne jest, aby zarząd banku, wprowadzając innowacje, miał na uwadze kwestie regulacji prawnych oraz zarządzania danymi. W obrębie cyberbezpieczeństwa pomocnym rozwiązaniem wydają się być metody uwierzytelniania oraz autoryzacji zleceń, które skutecznie ograniczą możliwość wystąpienia błędów i naruszeń w dziedzinie bankowości.
Jak będzie wyglądała przyszłość? Nowoczesne technologie oraz innowacje związane z bankowością będą ukierunkowane na upraszczanie procesów produktowych oraz ich optymalizację. W związku z tym, kluczową rolę może odgrywać sztuczna inteligencja, a także digitalizacja procesów odpowiedzialnych za obsługę end-to-end.