Biznes i Finanse
Oszustwo „na policjanta”. Pracownicy Poczty Polskiej uchronili mężczyznę przed utratą oszczędności
Pracownicy Poczty Polskiej z obszaru województwa lubuskiego, kierując się szczególnym zaangażowaniem i czujnością, udaremnili próbę wyłudzenia środków finansowych metodą „na policjanta”. W związku z incydentem Spółka apeluje do klientów o zachowanie ostrożności i nie dzielenie się numerami rachunków bankowych z nieznajomymi. Słowa te skierowane są przede wszystkim do seniorów, którzy stanowią najbardziej narażoną na oszustwa grupę odbiorców.
Jak wskazuje Poczta Polska w specjalnym komunikacie do sprawy, wyłudzenia oszczędności od osób starszych, za pomocą tzw. metod „na wnuczka” lub „na policjanta”, są nadal częstym zjawiskiem, szczególnie w grupie seniorów wykluczonych cyfrowo. „Bywa, że osoby starsze, padając ofiarą tego typu przestępstw, tracą oszczędności gromadzone przez całe życie” - ostrzega Spółka.
Scenariusz wyłudzenia zwykle przebiega w ten sam sposób. Oszuści, podszywający się pod policjanta lub wnuczka, zazwyczaj proszą o przygotowanie gotówki do odbioru z mieszkania ofiary lub wykonanie przelewu na konto bankowe, a nawet proponują wspólne wyjście do placówki pocztowej czy oddziału banku, aby wypłacić pieniądze z konta. Ofiara, wierząc że pomaga komuś bliskiemu w potrzebie, stosuje się do zaleceń oszusta, w wyniku czego zostaje okradziona.
Odnosząc się do ostatnich wydarzeń, Poczta Polska wskazuje, że do Urzędu Pocztowego Kargowa zgłosił się starszy mężczyzna chcący założyć ROR w Banku Pocztowym, koniecznie z dostępem do Internetu. „Jego zachowanie nie wzbudzało żadnych podejrzeń, więc konto zostało założone. Tego samego dnia, późnym wieczorem, do asystentki zadzwoniła żona klienta z prośbą o pilną pomoc. Zasugerowała, że konto prawdopodobnie zostało założone w celu oszustwa. Okazało się, że jej mąż odebrał telefon od oszusta podającego się za policjanta. Przestępca zaznaczył, że bankowe oszczędności seniora są zagrożone, nakazując natychmiastowe założenie konta na poczcie – koniecznie z opcją dostępu do Internetu. Jednocześnie, do autoryzacji usługi przekazał seniorowi konkretny numer telefonu, przygotowując sobie dostęp do pieniędzy” - opisuje całą sytuację Spółka w specjalnym komunikacie.
Następnie, późnym wieczorem, bezpośrednio po telefonie żony seniora, asystentka skontaktowała się z naczelniczką Urzędu Pocztowego Kargowa, celem wyjaśnienia sytuacji i udzielenia pomocy klientowi. „W wyniku interwencji i zaangażowania kilku pracowników Poczty – zgłoszono zagrożenie do Banku Pocztowego i zaktualizowano numer telefonu klienta, blokując tym samy wpłaty oraz wypłaty na konto przestępcy. Dzięki interwencji udaremniono wyłudzenie pokaźnej kwoty. Warto raz jeszcze zaznaczyć, że pracownicy Poczty udzielili pomocy seniorowi już po zakończeniu godzin urzędowania, a więc w czasie prywatnym” - podkreśla Poczta Polska.
W komunikacie wskazano, że ze względu na skalę oszustw, których celem są osoby starsze w 2019 roku Spółka, współpracując z policją lubuską, opracowała specjalny spot profilaktyczny. Był on emitowany w ogólnopolskich mediach i miał za zadanie dotarcie z ostrzeżeniem do jak najszerszej grupy seniorów.
Poczta Polska apeluje do klientów, aby zachowali szczególną ostrożność i nie udostępniali numerów osobistych rachunków bankowych nieznajomym.
Informacja prasowa Poczty Polskiej S.A.
Czytaj też: eDoręczenia - flagowy projekt Poczty Polskiej
Haertle: Każdego da się zhakować
Materiał sponsorowany