Biznes i Finanse

Nawet 16 mld dol. mniej zarobią firmy internetowe przez mechanizmy ochrony prywatności Apple’a

Fot. Afif Kusuma / Unsplash

Nawet 16 mld dol. mniej zarobią wielkie firmy internetowe, których możliwość gromadzenia danych o użytkownikach została ograniczona przez wprowadzenie mechanizmów ochrony prywatności w systemie operacyjnym iOS Apple'a.

Według opublikowanej niedawno analizy firmy Lotame cytowanej przez serwis Business Insider, przychody firm takich jak Meta, YouTube, Snap i Twitter spadną w 2022 r. o ok. 16 mld dol. ze względu na mechanizmy chroniące prywatność użytkowników urządzeń Apple'a. Pozwalają one posiadaczom sprzętu z nadgryzionym jabłuszkiem na decydowanie o tym, czy aplikacje na ich telefonach i tabletach mogą śledzić ich aktywność pomiędzy innymi programami i stronami internetowymi na potrzeby marketingu.

Czytaj też

Wprowadzeniu mechanizmu App Tracking Transparency sprzeciwiały się koncerny takie jak Meta (Facebook) czy Google, argumentując, że znacząco wpłynie to na ich możliwość monetyzowania danych o użytkownikach składanych w profile marketingowe.

Jak się okazało, użytkownicy Apple'a chętnie skorzystali z możliwości ograniczenia śledzenia i masowo zaczęli blokować tracking pomiędzy aplikacjami. Przełożyło się to na zmniejszenie skuteczności targetowania reklam i tym samym, zmniejszenie przychodów.

Kto najbardziej straci na świadomości użytkowników?

Według Lotame, największy spadek przychodów ze względu na ograniczenie trackingu dotknie koncern Meta. Właściciel Facebooka straci 12,8 mld dol., co przełoży się na utratę 9,7 proc. przychodów tej spółki.

Snap straci ok. 546 mln dol., czyli 9,6 proc. przychodów prognozowanych na 2022 r. Również ta aplikacja, pozwalająca użytkownikom dzielić się krótkimi materiałami wideo i znikającymi wiadomościami, opiera się głównie na czerpaniu zysków z profilowania marketingowego na podstawie urządzeń mobilnych. Właściciel Snapchata już w ubiegłym roku informował, że zmiany dotyczące ochrony prywatności Apple'a odbijają się na jego sytuacji finansowej i obwinił je za spadek przychodów w trzecim kwartale 2021 r.

Czytaj też

Alphabet - spółka matka Google'a i właściciel YouTube'a, czerpie zyski z reklamy i targetowania użytkowników Androida z wykorzystaniem własnego identyfikatora reklamowego i w tym sensie przychody tego koncernu nie zostały w żaden sposób naruszone przez zmiany w systemie iOS. Firma w ubiegłym roku jednak informowała, że decyzje Apple'a przełożą się na przychody z serwisu YouTube, którego aplikacja na urządzenia tej spółki wykorzystuje mechanizmy trackingu aktywności użytkowników pomiędzy innymi programami i witrynami.

Ile zatem straci YouTube? Według Lotame, ok. 2,2 mld dol. czyli 6,5 proc. przychodów prognozowanych na 2022 r.

Twitter odniósł się do zmian w systemie iOS informując, że będą miały one wpływ na przychody firmy, jednak nie tak duży, jak można byłoby się spodziewać - zdaniem serwisu, inwestycje z lat 2020 i 2021 w rozwój produktów opłaciły się i pozwoliły Twitterowi zabezpieczyć się przed negatywnym oddziaływaniem modyfikacji w iOS. Również model biznesowy tego serwisu opiera się na nieco innym schemacie, niż to ma miejsce w przypadku innych firm internetowych - Twitter ze swoimi reklamami chce docierać do szerszych grup odbiorców, które nie są definiowane w oparciu o tak precyzyjne targetowanie, jak to ma miejsce np. w przypadku Facebooka.

Czytaj też

Lotame prognozuje, że Twitter straci na zmianach w iOS ok. 323 mln dol., czyli 5,4 proc. przychodów.

Ilu użytkowników Apple'a wyłączyło śledzenie ich aktywności?

Z przytaczanych przez Business Insidera analiz wynika, że ok. 65 proc. użytkowników urządzeń z iOS zdecydowało się wyłączyć śledzenie ich aktywności pomiędzy aplikacjami na potrzeby reklamy. Według wielu analityków, zmiany w mechanizmach ochrony prywatności Apple'a będą jeszcze długo oddziaływały na ekosystem gospodarki internetowej. Prywatność jednak staje się coraz ważniejsza dla użytkowników usług cyfrowych i wielkie firmy technologiczne muszą dostosować się do tego trendu, zarówno w zakresie pracy ze swoimi produktami, jak i komunikacji swojego podejścia do prywatności klientom.

Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected] Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.

Komentarze

    Czytaj także