Reklama

Biznes i Finanse

Apple zmienia politykę prywatności. UOKiK zbada sprawę

Autor. Fot. davidgsteadman/Flickr/Domena publiczna

Tomasz Chróstny, prezes UOKiK wszczał postępowanie wyjaśniające w sprawie zmiany zasad polityki prywatności i przetwarzania danych osobowych przez Apple’a. „Chcemy sprawdzić, czy działania Apple mogą służyć wyeliminowaniu konkurentów na rynku spersonalizowanych usług reklamowych w celu lepszej sprzedaży własnej usługi” - wskazuje przedstawiciel Urzędu.

Korzystanie z urządzeń mobilnych, takich jak smartfony czy tablety, wiąże się bardzo często z tym, że jako użytkownicy udostępniamy informacje na swój temat (i swoich aktywności) w sieci. Tego typu dane są gromadzone zarówno przez twórców aplikacji, jak i autorów systemów operacyjnych. Następnie informacje te (przekazywane innym podmiotom lub nie) służą do tworzenia personalizowanych reklam pod kątem naszych potrzeb.

Jak przekazał UOKiK, prezes urzędu wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące zmian zasad polityki prywatności i przetwarzania danych osobowych przez urządzenia amerykańskiego giganta Apple. Odnosi się to do wszystkich produktów, które bazują na systemach iOS 14.5, iPadOS 14.5, tvOS 14.5 i ich późniejszych wersji.

W komunikacie do sprawy wyjaśniono, że zmiany rozszerzają obowiązki w zakresie konieczności uzyskania przez aplikacje zgody na śledzenie aktywności użytkowników. "W praktyce oznacza to, że  na systemach operacyjnych iOS znacząco ograniczona została możliwość pozyskiwania danych osobowych celem wysyłania spersonalizowanych reklam przez aplikacje zewnętrznych firm" - wskazuje urząd. Jednak jak dodaje: "Nie oznacza to , że informacje o użytkownikach przestały być zbierane i nie otrzymują oni zindywidualizowanych reklam".

Ponadto, pojawiły się również wątpliwości czy ustanowione przez koncern zasady nie miały na celu promocji usługi reklamowej Apple Search Ads. A to z kolei naruszałoby reguły konkurencji.

Działania cyfrowych gigantów stanowią wyzwanie dla urzędów antymonopolowych na całym świecie. W naszym postępowaniu chcemy sprawdzić, czy działania Apple mogą służyć wyeliminowaniu konkurentów na rynku spersonalizowanych usług reklamowych w celu lepszej sprzedaży własnej usługi. Zbadamy, czy w tym przypadku możemy mieć do czynienia z wykorzystywaniem siły rynkowej o charakterze wykluczającym.
tłumaczy Tomasz Chróstny, prezes UOKiK

"Postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko konkretnym przedsiębiorcom. Celem działań Prezesa Urzędu jest sprawdzenie, czy w tej sprawie mogło dojść do ograniczenia konkurencji" - czytamy w komunikacie UOKiK.

Chcemy być także bliżej Państwa - czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać - zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.

Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze