Biznes i Finanse
Badanie: coraz więcej fałszywych stron e-commerce wyłudzających dane
W Internecie pojawia się coraz więcej fałszywych stron e-commerce, które wyłudzają dane użytkowników, m.in. wrażliwe informacje finansowe. W trzecim kwartale 2018 r. ich liczba wzrosła o 297 proc. - wynika z badania przeprowadzonego przez firmę IntSights.
Łącznie w trzecim kwartale tego roku firma wykryła 473 nowe strony internetowe podszywające się pod sklepy internetowe czy witryny usługodawców. Zdaniem ekspertów oznacza to, że w ciągu minionych trzech miesięcy hakerzy tworzyli po dwie nowe strony wyłudzające dane tygodniowo. Strony phishingowe najczęściej do złudzenia przypominają witryny prawdziwych sklepów internetowych i zawierają formularze wymagające podania takich danych, jak adres, numer telefonu i informacje z karty płatniczej - przestrzegli eksperci.
Zdaniem specjalistów cyberprzestępcy liczą na wysoką skuteczność tego typu ataków ze względu na rosnącą popularność sprzedaży przez internet. Firmy poszukują obecnie możliwości sprzedaży usług i produktów za pośrednictwem wielu różnych kanałów - m.in. przez platformy społecznościowe, takie jak Twitter, Facebook czy Instagram, a także wiadomości SMS - stwierdzono w raporcie. Specjaliści podkreślili, że wielość i różnorodność kanałów sprzedaży znacznie ułatwia oszukanie internautów i przekierowanie ich na fałszywą witrynę internetową.
Firma IntSights zaleciła, aby użytkownicy internetu chcący zwiększyć swoje bezpieczeństwo korzystali wyłącznie ze znanych sobie i darzonych przez siebie zaufaniem sklepów internetowych. Eksperci zarekomendowali również zwracanie szczególnej uwagi na linki odsyłające do "specjalnych ofert" w mediach społecznościowych, a także ostrzegli przed kampaniami phishingowymi, które wyłudzają dane na potrzeby hakerów za pośrednictwem poczty elektronicznej. Firma odnotowała już przypadki podszywania się przez cyberprzestępców pod dostawców usług płatności elektronicznych (np. PayPala), a także kurierskich (m.in. FedEx).