Reklama

Polityka i prawo

Zakup kart pre-paid tylko z dowodem tożsamości - zakłada projekt ustawy antyterrorystycznej

  • Fot. BAE Systems
    Fot. BAE Systems

Karty na telefony pre-paid będą sprzedawane tylko po okazaniu dokumentu tożsamości - to jedno z rozwiązań przewidzianych w projekcie ustawy antyterrorystycznej, którego roboczą wersję przyjął międzyresortowy zespół rządowy.

Taka zaostrzona regulacja rynku telekomunikacyjnegp ma ułatwić walkę z terrorystami, którzy używają anonimowych numerów telefonicznych. Dane osobowe klientów nabywających karty typu pre-paid będą musiały być gromadzone przez sprzedawców, a następnie przekazywane operatorom.

- Za zapobieganie aktom terrorystycznym odpowiedzialna będzie Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, a za reagowanie - służby podległe szefowi MSWiA (policja, Biuro Ochrony Rządu i Straż Graniczna - przyp. red.) Projekt ustawy zostanie przedstawiony rządowi na początku kwietnia i mam nadzieję, że po debacie parlamentarnej zostanie przyjęty w maju tego roku - oświadczył minister spraw wewnętrznych  i administracji Mariusz Błaszczak.

Do ABW będzie należało też koordynowanie wszystkich działań operacyjno-rozpoznawczych, śledczo-procesowych i analityczno-informacyjnych w związku z terroryzmem. Działająca od 2008 r. wyspecjalizowana jednostka w strukturze ABW, jaką jest Centrum Antyterrorystyczne (CAT), otrzyma w związku z tym dostęp do kilkunastu baz danych znajdujących się w gestii państwa i samorządów. Istotne jest, że dane mają być pobierane przez ABW w trybie teletransmisji, co oznacza, że infrastruktura wykorzystywana w tym celu będzie musiała spełniać rygorystyczne standardy szyfrowania i zabezpieczenia przed cyberzagrożeniami.

Rząd chce, by znowelizowane przepisy antyterrorystyczne zostały uchwalone i weszły w życie przed szczytem NATO w Warszawie i Światowymi Dniami Młodzieży w Krakowie. Oba wydarzenia zaplanowane są w tym samym miesiącu. Szczyt NATO w dniach 8-9 lipca br., a Światowe Dni Młodzieży połączone z pielgrzymką do Polski papieża Franciszka - 25-31 lipca br.

Reklama

Haertle: Każdego da się zhakować

Materiał sponsorowany

Komentarze

    Reklama