Polityka i prawo
USA: aplikacja do monitorowania kontaktów nie będzie przekazywać danych innym firmom
Aplikacja Care19 do monitorowania kontaktów społecznych w obliczu pandemii koronawirusa, jaką wdrożono w Dakocie Północnej w USA, nie będzie już przekazywać danych użytkowników do firm zewnętrznych - informuje serwis Infosecurity Magazine.
Fakt przekazywania przez aplikację Care19 danych użytkowników zewnętrznym podmiotom wykryła wcześniej firma Jumbo Privacy z branży cyberbezpieczeństwa, która dokonała audytu programu mającego pomóc mieszkańcom Dakoty Północnej monitorować rozwój epidemii.
Dane, które były przekazywane przez Care19 innym firmom to unikalny identyfikator na potrzeby reklamy (IDFA), który pozwala reklamodawcom obserwować czynności podejmowane przez użytkownika na urządzeniu, takie jak kliknięcia bądź np. instalacje nowego oprogramowania.
Władze Dakoty Północnej oddając aplikację w ręce użytkowników twierdziły wcześniej, że "program nie dysponuje żadnymi danymi, które można powiązać z konkretnymi osobami", a "informacje przekazywane z użyciem aplikacji są w 100 proc. anonimowe".
Firma Jumbo Privacy podczas swojego audytu wykryła, że użytkownicy korzystający z tej aplikacji na urządzeniach z systemem iOS mogą być zidentyfikowani właśnie z użyciem identyfikatorów IDFA przypisanych do konkretnych telefonów. Jedną z firm, które otrzymywały dane użytkowników aplikacji, była platforma Foursquare przetwarzająca dane geolokalizacyjne osób z niej korzystających i sprzedająca je reklamodawcom wraz z narzędziami pozwalającymi na dotarcie do osób odwiedzających określone miejsca, np. kluby czy restauracje.
Według informacji Infosecurity Magazine, wersja 3.3 aplikacji Care19 zawiera zmiany, które uniemożliwiły gromadzenie przez zewnętrzne podmioty danych o użytkownikach tego programu. Twórcy aplikacji nie podali jednak informacji dotyczących tego, co stanie się z danymi, które już zostały zgromadzone przez Foursquare, nie tylko w programie Care19, ale również na zewnętrznych serwerach należących do spółki.
Wielu specjalistów z dziedziny ochrony prywatności i danych osobowych zgłasza wątpliwości względem wdrażania systemów do monitorowania kontaktów.
W Polsce Ministerstwo Cyfryzacji wprowadziło aplikację ProteGO Safe do monitorowania kontaktów społecznych. Według resortu ma ona pomóc w wychodzeniu z najostrzejszych obostrzeń związanych z pandemią. W aplikacji użytkownik dokonuje testu oceny ryzyka zakażenia koronawirusem, a także może prowadzić "Dziennik Zdrowia", który ma pomóc w zauważeniu niepokojących objawów. Ponadto, ProteGO Safe może poprzez Bluetooth komunikować się z urządzeniami jej innych użytkowników.
AK/PAP