Biznes i Finanse
Urządzenia mobilne największym zagrożeniem w firmach
Tylko cztery proc. firm zabezpiecza przetwarzanie swoich danych na urządzeniach mobilnych - wynika z raportu badań przeprowadzonych przez firmę Orange. Wnioski są alarmujące, ponieważ ponad połowa komunikacji wewnątrz firm odbywa się właśnie za pomocą urządzeń mobilnych.
Ponad połowa przedstawicieli polskich firm uważa, że bezpieczeństwo teleinformatyczne ma największy wpływ na prowadzony przez nich biznes - wynika z opublikowanego w środę badania Integrated Solutions (IS). Istotne są dla nich także technologie mobilne. Z raportu "Technologie w biznesie" wynika, że najbliższe lata przyniosą wzrost wydatków na systemy ochrony danych. Twórcy dokumentu zwracają uwagę, że firmy w Polsce są świadome ryzyka i chcą je minimalizować, ale nadal ignorują niektóre zagrożenia.
Należące do Orange IS alarmuje, że tylko 4 proc. firm zabezpiecza dane przetwarzane na smartfonach, tabletach czy laptopach, a jedynie 6 proc. kontroluje je za pomocą systemów do zarządzania urządzeniami mobilnymi. Mimo tego większość firm właśnie za pomocą urządzeń mobilnych łączy się z siecią korporacyjną (58 proc.) i systemami korporacyjnymi (55 proc.).
- Kiedy pięć lat temu, w czerwcu ogłaszaliśmy debiut spółki Integrated Solutions, inwestycja w ochronę danych dla wielu firm była tożsama z zakupem oprogramowania antywirusowego lub firewall. Dziś są to zaawansowane platformy, jak Malware Protection czy DDoS Protection, których zadaniem jest troska o środowisko IT na wielu płaszczyznach – od serwera, po sieć korporacyjną i urządzenia końcowe – podkreśla wiceprezes Orange Polska Mariusz Gaca. W dokumencie opracowanym przez IS zwrócono też uwagę, że nieco mniejszym zainteresowaniem przedsiębiorców cieszą się na razie technologie internetu rzeczy oraz zaawansowana analityka. IoT (ang. Internet of Things) wyróżniło 9 proc. ankietowanych, a analitykę 10 proc.
- Nasze doświadczenie pokazuje, że polskie firmy podchodzą do inwestycji w innowacje ostrożnie, wdrażając je etapami i adresując w ten sposób konkretne potrzeby. Nie oznacza to jednak, że takie technologie, jak IoT czy big data są polskim firmom zbędne. Wręcz przeciwnie, należy je postrzegać jako perspektywiczne, choć wdrożenia na większą skalę wymagają czasu – ocenia prezes IS Leszek Hołda. Według danych IDC, w 2018 roku rynek IoT w Polsce osiągnie wartość 3,1 mld dolarów. Będzie wiązał się z transformacją przemysłu, administracji i gospodarstw domowych. Zdaniem Hołdy aktualne podejście przedsiębiorstw do IoT można porównać do tego, które towarzyszyło pięć lat temu technologii cloud computing.
Według 40 proc. decydentów obecnie cloud computing najlepiej sprawdza się przy wdrożeniach rozwiązań dla centrów danych (ang. data center). Na drugim miejscu znajdują się systemy komunikacyjne (37 proc.) oraz sieciowe (21 proc.). Badanie przeprowadzono w dniach 19-28 kwietnia podczas ICT Roadshow (w Katowicach, Krakowie, Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu i Gdańsku) na grupie 187 decydentów ze średniej wielkości polskich przedsiębiorstw. Wśród respondentów znalazły się osoby odpowiedzialne za rozwój teleinformatyczny firm, inwestycje i funkcjonowanie działów IT.