Reklama

Technologie

Sztuczna inteligencja z czasem zastąpi lekarzy?

Autor. Fot. National Cancer Institute/Unsplash

Nie ulega wątpliwości, że sztuczna inteligencja zmieni współczesną medycynę. Przewiduje się m.in. poprawę jakości opieki nad pacjentami. Czy dynamicznie rozwijająca się AI zastąpi lekarzy?

Reklama

Dr Karen DeSalvo, była urzędniczka ds. zdrowia w administracji prezydenta Baracka Obamy, a od 2021 roku kierująca działem zdrowia w Google, wypowiedziała się na temat potencjalnego wpływu sztucznej inteligencji na pracę lekarzy.

Reklama

Zdaniem DeSalvo sztuczna inteligencja będzie dla nich „narzędziem w zestawie narzędzi". Jej zdaniem może ono pomóc załatać luki na rynku pracy w systemie ochrony zdrowia, a także poprawić jakość opieki na pacjentami.

Stwierdziła też, że dalszy rozwój dużych modeli językowych (LLM) może doprowadzić do tego, że staną się one czymś na wzór podręcznika medycyny, który służy lekarzowi wiedzą i wspomaga go w pracy.

Reklama

Zaznaczyła przy tym, że nie spodziewa się, iż AI zastąpi samych lekarzy. Według DeSalvo sztuczna inteligencja nie powinna zastępować ludzi w diagnostyce i leczeniu pacjentów- podaje „The Guardian". Wskazuje na to, że ryzyko błędnej diagnozy i tzw. „halucynacji AI" jest na ten moment za duże.

Czytaj też

Wyniki w "Nature"

Interesujące są także wyniki badań Google opublikowane w magazynie Nature. Wyniki te mówią o tym, w jaki sposób modele LLM potrafią odpowiadać na pytania medyczne.

W przypadku 3173 pytań zadanych Med-PaLM, system ten odpowiadał w prawie 93 proc. przypadków tak samo, jak odpowiadają medycy. W przypadku 6 proc. odpowiedzi autorzy badania ocenili, że twierdzenia AI potencjalnie zagrażałyby pacjentowi.   

Pokazuje to, że wyniki są obiecujące, ale wciąż to za mało, aby móc zrzec się odpowiedzialności na rzecz maszyn.

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Komentarze

    Reklama