Reklama

Technologie

Nowy system Forda. Reklamy wyświetlane w czasie jazdy

Ford pracuje nad patentem na spersonalizowane reklamy w trakcie jazdy.
Ford pracuje nad patentem na spersonalizowane reklamy w trakcie jazdy.
Autor. fot. Nadine Shaabana/ Unsplash

Reklamy to nieodłączna część naszej codzienności. Reklamy w sieci czy telewizji, bilboardy i plakaty spotykamy na każdym kroku. Ford postanowił dodatkowo wykorzystać przestrzeń, w której każdego dnia spędzamy naprawdę wiele czasu. Firma złożyła wniosek patentowy, by świat reklam przenieść także do świata samochodów.

Co to za system?

Opublikowany pod koniec sierpnia projekt patentu Forda zawiera szczegółowe informacje na temat funkcjonalności nowego systemu. Na stronie trzeciej dokumentu o nazwie „In- vehicle advertisement presentation” znajdziemy wiadomość o danych, które byłyby używane do spersonalizowania reklam wyświetlanych w trakcie jazdy. Są to m.in.:

  • miejsca docelowe tras, czyli np. praca lub centrum handlowe, co odgrywałoby rolę w liczbie wyświetlanych reklam,
  • rodzaj trasy oraz prędkość, z którą porusza się użytkownik (np. czy porusza się po autostradzie, co również miałoby wpływ na liczbę reklam),
  • intensywność interakcji pasażera z kierowcą, co wskazałoby na dopasowany do danej sytuacji model reklamy audio lub jedynie wizualnej wyświetlonej na ekranie interfejsu.
Reklama

In-vehicle advertisement presentation

Monitorując rozmowy pasażerów, system reklam ma analizować słowa kluczowe i frazy, które mogą wskazywać na cel podróży. Jeśli użytkownicy wybiorą się na zakupy spożywcze, reklamy mogą wskazywać dane produkty i oferty z pobliskich sklepów. Takie rozwiązanie wzbudza wiele obaw wśrod kierowców. Na portalu motor1.com jeden z użytkowników, Jose Brito, zostawił taki komentarz do nowego projektu Forda.

To okropny pomysł. Wprowadza jeszcze więcej chaosu do już przebodźcowanego wnętrza samochodu.
Jose Brito, motor1.com

W Polsce również pojawiają się niepochlebne, w stosunku do projektu, komentarze.

Wyobrażam sobie jak dojeżdżam do przejścia dla pieszych przy skrzyżowaniu a tu mi nagle rozbłyskują światełka, włącza się głośna muzyka a na szybie pojawia się film z reklamą środka przeciw owadom.
Inwazja Śrubek/ Portal X
Reklama

Kontrowersje

Finalny wygląd oraz funkcjonowanie oprogramowania będzie możliwe do przetestowania po otrzymaniu przez firmę patentu, ale już na tym etapie pojawiają się pewne obawy, co do kwestii prawnych i etycznych. Ochrona prywatności użytkowników tego oprogramowania pozostaje owiana tajemnicą. Nie wiemy, w jaki sposób prywatność ma być zapewniona. Na jaki czas zebrane dane mogą być przechowywane? Również nie znamy na to odpowiedzi.

Reklama

Nie pierwszy raz (i pewnie nie ostatni)

Na początku tego roku świat obiegła wiadomość o porzuceniu przez amerykańską firmę Ford wniosku patentowego, który zakładał przejmowanie pojazdów, włascicieli, którzy zalegaliby z płatnościami.Wydaje się, że lepiej byłoby, gdyby opisywany projekt reklam zaprezentowany przez firmę Ford, pozostał, na ten moment, również jedynie pomysłem do dalszej modyfikacji.

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Komentarze

    Reklama