Reklama

Social media

Szyfrowana komunikacja na Facebooku i Instagramie opóźniona do 2023 roku

Fot. cyndidyoder83 / Pixabay
Fot. cyndidyoder83 / Pixabay

Szyfrowane wiadomości prywatne na Facebooku i Instagramie dostępne będą dla użytkowników tych platform dopiero w 2023 roku. Opóźnienie we wdrożeniu tej podstawowej ochrony prywatności korespondencji elektronicznej koncern Marka Zuckerberga Meta (dawniej Facebook) argumentuje troską o bezpieczeństwo na swoich platformach. 

Zastrzeżenia do planów wdrożenia szyfrowanej komunikacji na Facebooku i Instagramie zgłosili aktywiści organizacji działających na rzecz walki z pedofilią i innymi zagrożeniami wobec dzieci w internecie - m.in. Narodowego Centrum Przeciwdziałania Przemocy Wobec Dzieci (NSPCC). Ich zdaniem szyfrowana komunikacja ułatwia funkcjonowanie przestępcom i przekłada się na większe niebezpieczeństwo dla najmłodszych użytkowników usług cyfrowych.

Uwagi działaczy są kierunkowo zbieżne z zastrzeżeniami, które względem propozycji wdrożenia szyfrowania w rozmowach na Facebooku zgłosiła brytyjska minister spraw wewnętrznych Priti Patel. Jej zdaniem, szyfrowanie konwersacji na tych najpopularniejszych platformach jest „nieakceptowalne”. 

Szyfrowanie „chroni przestępców”?

Zdaniem członków NSPCC, prywatne wiadomości to dziś „główny front nadużyć seksualnych wobec dzieci” w internecie. Szyfrowanie, jak wskazuje organizacja, uniemożliwia prewencję tego typu przestępczości zarówno platformom internetowym, jak i organom ścigania. Szyfrowanej komunikacji nie można odczytać, wobec czego stanowi ona bezpieczne schronienie dla internetowych pedofilów. 

Firma-matka Facebooka i Instagrama poprzednio zapowiadała, że szyfrowana komunikacja na popularnych platformach należących do tego koncernu zostanie wdrożona najwcześniej w 2022 roku. 

„Chcemy poświęcić czas, by dobrze zrealizować wdrożenie i nie planujemy udostępnienia domyślnego szyfrowania we wszystkich naszych komunikatorach wcześniej, niż w którymś momencie w 2023 roku” - zapowiedziała cytowana przez brytyjskie media Antigone Davis, szefowa ds. bezpieczeństwa w firmie Meta. 

Które usługi Facebooka (Meta) oferują szyfrowaną komunikację? 

Obecnie szyfrowane wiadomości można wysyłać z użyciem komunikatora WhatsApp, który koncern Marka Zuckerberga przejął w 2014 roku.

W przyszłym roku domyślne szyfrowanie miało trafić na Messengera i Instagram. Obecnie Messenger szyfruje jedynie połączenia wideo i głosowe. 

Z aplikacji koncernu codziennie korzysta ponad 2,8 mld osób z całego świata.

Prezes firmy Mark Zuckerberg w 2019 roku złożył obietnice usprawnienia ochrony prywatności w komunikatorach, zdając sobie sprawę ze skandali, jakie wywołały głośne w 2018 roku sprawy afery Cambridge Analytica i wycieku danych użytkowników Facebooka. 

Szyfrowanie budzi polityczny sprzeciw

Z szyfrowaną komunikacją walczą rządy wielu krajów - od autorytarnych reżimów takich jak Iran czy Chiny, przez Rosję, kraje takie jak Arabia Saudyjska czy Zjednoczone Emiraty Arabskie, aż po zachodnie demokracje - Francję i Zjednoczone Królestwo, które głośno i od dawna sprzeciwiają się implementacji szyfrowanej komunikacji w popularnych aplikacjach do wymiany wiadomości.

Politycy argumentują, że szyfrowanie osłabia państwa w walce z przestępczością, gdyż służby nie dysponują odpowiednimi narzędziami do deszyfracji przesyłanych treści. Bardzo często w dyskusji nad szyfrowaniem pojawia się argument, że firmy technologiczne, dostarczające komunikatory powinny dostarczać służbom „tylne furtki”, które mogłyby być wykorzystywane do gromadzenia dowodów cyfrowych w postępowaniach kryminalnych.

Dostępność komunikacji obywateli dla służb i likwidacja szyfrowania stwarza jednak poważne zagrożenie i uzasadnia obawy o możliwe nadużycia z perspektywy wolności demokratycznych. Choć ułatwi walkę z przestępczością, brak szyfrowania naraża na niebezpieczeństwo wszelkie grupy potencjalnie niezadowolone z prowadzonej przez władze polityki i wystawia je na inwigilację przez organy państwa we właściwie nieskrępowany sposób.


Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture. 

image
Fot. Reklama

Reklama

Komentarze

    Reklama