Osobiste urządzenia w pracy. Jak wdrożyć BYOD w firmie?

Autor. Samsung
Przedsiębiorstwa nie muszą kupować dodatkowych urządzeń dla pracowników, lecz dzięki wdrożeniu podejścia BYOD, zintegrować prywatny sprzęt personelu z zasobami organizacji. Jak zrobić to poprawnie i nie narażać organizacji na ryzyko?
Materiał sponsorowany
Postępująca cyfryzacja życia sprawia, że urządzenia mobilne stały się integralnym elementem naszej codzienności. Towarzyszą nam nie tylko w czasie wypoczynku, domowych aktywności, ale też – a może przede wszystkim – w pracy.
Z perspektywy przedsiębiorstw korzystanie z urządzeń mobilnych przez pracowników wiąże się z szeregiem korzyści (np. zwiększonej produktywności czy szybkości działania), ale również wyzwaniami, w tym kwestią zapewnienia bezpieczeństwa całej organizacji.
Kluczowe zatem jest pytanie: pracodawca powinien wyposażyć personel w urządzenia mobilne czy pozwolić pracownikom na korzystanie z własnego sprzętu?
Dbałość o bezpieczeństwo i analiza ryzyka
„Podejście BYOD (Bring Your Own Device – red.) wiąże się z korzyściami, w szczególności z perspektywy użytkowników. Jednak każda firma powinna analizować też kwestie związane z bezpieczeństwem” – mówi w rozmowie z naszym portalem Tomasz Chomicki, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Samsung Electronics Polska.
Jak dodaje, brak odpowiedniej kontroli może narazić całą organizację na ryzyko. Przykładem jest pobranie złośliwego oprogramowania (nawet przypadkowo) przez pracownika, co pozwoli cyberprzestępcom na m.in. kradzież danych.
„Jeśli urządzenia są własnością firmy, odpowiedni specjaliści dbają o ich właściwe zabezpieczenie, monitorują i mogą odpowiednio zarządzać” – wyjaśnia Tomasz Chomicki.
Podejście BYOD. Na co zwrócić uwagę?
Ponadto, pozostaje kwestia przeznaczenia sprzętu. W przypadku podejścia BYOD organizacja musi liczyć się z tym, że urządzenia będą wykorzystywane przez personel zarówno do celów zawodowych, jak i prywatnych. A więc np. na smartfonie znajdować się mogą aplikacje służbowe oraz rozrywkowe czy codziennego użytku.
„Istnieje również większe ryzyko wycieku danych” – podkreśla przedstawiciel Samsung. „Firma nie posiada też pełnej kontroli nad aktualizacjami czy to systemu, czy aplikacji, których dokonanie pozostaje w rękach użytkowników” – zwraca uwagę.
Zasady wdrożenia BYOD w firmie
To jednak wcale nie oznacza, że należy zupełnie porzucić takie rozwiązanie. BYOD to przyszłość, dająca elastyczność i podnosząca satysfakcję pracowników. Istnieje kilka zasad, które pozwolą wdrożyć omawiane podejście w organizacji, z korzyścią dla bezpieczeństwa.
1. Ochrona danych
Dbałość o silne hasła to absolutna podstawa nie tylko z perspektywy pojedynczych użytkowników, ale również organizacji. Dlatego firma powinna czuwać, aby personel stosował uwierzytelnianie dwuskładnikowe. Przydatne jest też używanie menadżera haseł.
2. Regularne aktualizacje
Kluczowe jest dbanie o to, aby pracownicy instalowali aktualizacje systemów operacyjnych oraz innych programów. Dzięki nim likwidowane są występujące luki, stwarzające realne ryzyko.
3. Czuwanie nad bezpieczeństwem danych
Nierzadko zdarzają się sytuacje, że użytkownicy gubią swoje urządzenia. A to szczególnie groźne w przypadku sprzętu używanego do celów zawodowych i prywatnych. Wiąże się to z możliwym naruszeniem bezpieczeństwa danych znajdujących się w pamięci. Dlatego warto stosować narzędzia pozwalające na zdalne śledzenie urządzenia oraz blokowanie czy wręcz usuwanie zawartości.
4. Określenie zasad korzystania z aplikacji
Każda organizacja, która chce wdrożyć u siebie podejście BYOD powinna opracować listę „zatwierdzonych” aplikacji, co pozwoli zminimalizować ryzyko np. cyberataków czy wycieków danych.
5. Uregulowanie spraw związanych z rozwiązaniem umowy
Pracownikom należy przedstawić przepisy, które wyraźnie wskazują, że po rozwiązaniu umowy są zobowiązani do usunięcia firmowych danych z urządzeń osobistych a ich dostęp do kont, aplikacji i systemów korporacyjnych zostanie cofnięty.
Warto korzystać ze sprawdzonych rozwiązań
Firmy myślące o BYOD powinny posiadać odpowiedni zespół specjalistów, w tym ekspertów IT, aby czuwać i wspierać pracowników oraz ich osobisty sprzęt.
Dzięki takiemu podejściu, z jednej strony organizacja oszczędza, bo np. nie musi kupować urządzeń, z drugiej wydatki pojawiają się w innym miejscu, m.in. trzeba wziąć pod uwagę potencjalne przestoje związane z problemami po stronie pracowników.
Samsung posiada bogate doświadczenie, pomagając wielu przedsiębiorstwom. Warto skorzystać z rozwiązań i usług tej uznanej marki.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:[email protected].
Sztuczna inteligencja w Twoim banku. Gdzie ją spotkasz?
Materiał sponsorowany