Reklama

Social media

Twój przyjaciel chatbot. Sztuczna inteligencja pojawi się na Instagramie

Na Instagramie mają pojawić się chatboty wspierane przez sztuczną inteligencję
Na Instagramie mają pojawić się chatboty wspierane przez sztuczną inteligencję
Autor. Gabrielle Henderson/ Unsplash/ Domena publiczna

Na Instagramie pojawi się funkcja „przyjaciela AI”; obecnie mają trwać prace nad jej wprowadzeniem. Użytkownicy prawdopodobnie będą mogli rozmawiać ze sztuczną inteligencją czy wybrać jej „typ osobowości”.

Reklama

Oficjalnie Meta (właściciel Instagrama) nie ujawnia na razie informacji na temat nowej funkcjonalności. To, że prawdopodobnie w aplikacji pojawi się „przyjaciel AI” wynika z analizy badacza tej apki Alessandra Paluzzi.

Reklama

Pokazał on kilka zrzutów ekranu, z których wynika, że przy tworzeniu własnej AI będzie można wybrać jej wiek, płeć, pochodzenie, rodzaj osobowości (spośród np. pragmatycznej, dowcipnej, entuzjastycznej czy kreatywnej); jej zainteresowania (będzie to wpływało na charakter rozmów); wybrać wygląd i zdjęcie profilowe oraz nadać imię. Po wybraniu ustawień dla swojego awatara będzie można rozpocząć rozmowę poprzez zadawanie pytań, odpowiadanie na nie i przeprowadzać wspólnie z AI „burzę mózgów i wiele więcej” (jak wynika z udostępnionych przez badacza screenów).

Czy AI chatbot wejdzie w życie?

Zespół zarządzający Instagramem odmówił komentarza w tej sprawie, pytany przez serwis Techcrunch. Nie wiadomo zatem, czy prace nad nową funkcjonalnością zostaną w pełni wdrożone w takim, jak obecnie kształcie.

Reklama

Zdaniem Julii Stoyanovich, dyrektorki Centrum Odpowiedzialnej Sztucznej Inteligencji Uniwersytetu Nowojorskiego i profesor nadzwyczajnej na tej uczelni, cytowanej przez serwis, istnieje ryzyko, że użytkownicy będą myśleli, iż wchodzą w konwersację z realną osobą.

„Jednym z największych – jeśli nie największym – problemem związanym ze sposobem, w jaki używamy dziś generatywnej sztucznej inteligencji jest to, że jesteśmy oszukiwani, myśląc, iż wchodzimy w interakcję z innym człowiekiem” – skomentowała. Jej zdaniem, podstawą we wprowadzaniu tego typu funkcji jest każdorazowe uświadamianie użytkowników, że wchodzą w interakcję ze sztuczną inteligencją, a nie człowiekiem.

Tego typu funkcja „przyjaciela – chatbota” może wiązać się z bardzo poważnymi konsekwencjami. Wystarczy przypomnieć przypadek z Belgii, kiedy to w marcu br. mężczyzna miał popełnić samobójstwo, bo – jak twierdzi jego żona – przekonał go do tego właśnie chatbot.

Czytaj też

Meta stawia na sztuczną inteligencję

Pod koniec września br. Meta uruchomiła 28 „osobowości AI”, dla których inspiracją mieli być celebryci tacy jak np. Kendall Jenner czy Snoop Dogg.

Sztuczna inteligencja została przeszkolona na osobowościach znanych gwiazd i posiada własne imiona. Wspomniana Kendall Jenner ma swój wirtualny odpowiednik „Billie” i posiada konta zarówno na Facebooku, jak i Instagramie (na tym ostatnim obserwuje ją aż 232 tys. osób). Z wirtualnymi awatarami można też wchodzić w interakcje, np. wysyłać do nich wiadomości na WhatsAppie, Messengerze, Instagramie.

Od listopada Meta zamierza oferować użytkownikom platform w Europie dwie opcje: bezpłatną (ale ze spersonalizowanymi reklamami) oraz płatną, umożliwiającą korzystanie z Facebooka czy Instagrama bez reklam. Więcej na ten temat piszemy w tym materiale.

Czytaj też

/NB

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Komentarze

    Reklama