Social media
Polacy boją się odłączenia od świata internetu. Zatrważające wyniki
Jedynie 6 proc. młodych ludzi nie doświadcza FOMO – to jeden z wniosków najnowszego raportu z kolejnej edycji badania „FOMO 2022. Polacy a lęk przed odłączeniem”. Badacze po raz kolejny sprawdzili, jaki jest stan naszego uzależnienia od wirtualnego świata.
Eksperci NASK wspólnie z badaczami z Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii oraz Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego i Panelu Badawczego Ariadna przygotowali kolejny - czwarty już raport z badań dotyczących FOMO (ang. Fear of Missing Out - strach przed tym, że coś nas ominie).
Nadal grupą, która jest najbardziej narażona na stały lęk przed "odłączeniem" od sieci, informacji i przeglądania mediów społecznościowych są nastolatki. Nie doświadcza go jedynie 6 proc. badanych, a co trzecia osoba odczuwa go bardzo silnie.
"To już kolejny raport dokumentujący wyniki naszych badań. O ile w poprzedniej edycji skupialiśmy się na wątkach pandemicznych, o tyle w tej wracamy do świata cyfrowego. Sporo uwagi poświęcamy nie tylko smartfonizacji, ale także innym zjawiskom, które bardzo mocno wpisały się w kolejny, niezwykle trudny, rok 2022. Całość wieńczymy bardzo praktycznymi rekomendacjami, które – mamy wielką nadzieję – okażą się pomocne w utrzymywaniu higieny cyfrowej, tak potrzebnej w dzisiejszych, pełnych niepokoju czasach" – rekomenduje lekturę raportu inicjatorka i koordynatorka projektu, dr hab. Anna Jupowicz-Ginalska, prof. UW.
FOMO? Czego boją się Polacy?
W badaniu pytano o wiele aspektów FOMO, ale nie tylko. O zjawisku słyszał niemal co trzeci badany z grupy ogólnej (dokładnie 26 proc.), w porównaniu do najmłodszych (15-19 lat) i seniorów - była to odpowiednio co 5. osoba oraz 23 proc. ankietowanych.
Aż 17 proc. doświadcza wysokiego poziomu FOMO, niski lęk natomiast odczuwa blisko 20 proc. Porównywalnie FOMO odczuwają tak samo obie płcie - na poziomie 17 proc.
Osoby silnie sfomowane częściej podejmują ryzykowne zachowania związane z używaniem smartfonów w sytuacjach, które nie powinny temu służyć np. podczas prowadzenia samochodu, lotu samolotem, jazdy na rowerze czy w czasie przechodzenia przez ulicę.
Jak się okazuje, poziom odczuwanego stresu ma ścisły związek z lękiem przed odłączeniem - osoby z wysokim poziomem FOMO odczuwają prawie trzykrotnie wyższy poziom stresu niż w grupie ogólnej. Więcej niż co trzeci badany z wysokim FOMO był silnie zestresowany - 34 proc. vs. 13 proc. odpowiedzi.
Ma to także ścisły związek z poczuciem "przeciążenia" informacjami - "sfomowani" czują się tak w 45 proc. przypadków i tylko 3 proc. radzi sobie z zarządzaniem dostępem do wiadomości. Tylko 5 proc. osób nisko sfomowanych zauważa u siebie przebodźcowanie nadmiarem informacji.
Uzależnienie od telefonu
Lęk, że "coś nas ominie" ze świata mediów społecznościowych jest też powiązany z uzależnieniem od telefonu komórkowego - wśród 42 proc. z wysokim poziomem FOMO odpowiedziało tak 17 proc. Tylko 2 proc. nie widzi u siebie tego typu objawów.
Najsilniej od używania telefonów sa uzależnieni najmłodsi (22 proc. w wieku 15-19 lat) oraz młodzi dorośli (18 proc.), najrzadziej - osoby powyżej 65. roku życia.
Życie online
Jak się okazuje, 32 proc. fomersów zaczyna dzień od sprawdzania mediów społecznościowych, a 44 proc. z nich robi tak przed zaśnięciem. Co czwarty przegląda portale społecznościowe podczas posiłków - odpowiedziało tak 25 proc.
Natomiast 64 proc. osób wysoko sfomowanych próbuje utrzymywać zdrowe nawyki korzystania z technologii, głównie poprzez własny rozwój poza siecią - 55 proc., dbanie o relacje międzyludzkie - 50 proc. oraz kontrolowanie czasu spędzanego online - 40 proc.
Co drugi badany z wysokim FOMO - 55 proc. uważa, że nie potrzebuje pomocy w dbaniu o dobrostan cyfrowy.
Raport z kolejnej edycji badania „FOMO 2022. Polacy a lęk przed odłączeniem” zrealizowano na reprezentatywnej grupie polskich internautów (powyżej 15 lat, technika: CAWI – ang. Computer Assisted Web Interview).
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].