Reklama

Social media

Nowa alternatywa dla Twittera. Po Mastodonie przyszedł czas na Bluesky

Autor. Fot. Rolf Van Root/Unsplash

Były dyrektor generalny Twittera Jack Dorsey stworzył aplikację mającą być konkurencją dla platformy zarządzanej przez Elona Muska. Czy Bluesky będzie bił rekordy popularności, czy może podzieli los Mastodona?

Reklama

Patrząc na Bluesky po raz pierwszy, można odnieść wrażenie, że mamy do czynienia z narzędziem łudząco podobnym do Twittera. Wizualnie obie platformy są do siebie bardzo zbliżone, a większe różnice dostrzegalne są dopiero po dłuższym użytkowaniu nowej aplikacji.

Reklama

Zdaniem twórców największym atutem Bluesky ma być działanie w zdecentralizowanej sieci. Dzięki takiemu rozwiązaniu, użytkownicy aplikacji uruchomionej w wersji beta na iOS w lutym tego roku mają mieć większą kontrolę nad przechowywaniem danych czy też moderacją treści.

Autor. Fot. screenshot/własne

Założeniem twórców Bluesky jest stworzenie „nowej sieci społecznościowej do mikroblogowania". Podobieństwo do Twittera jest widoczne, możliwe jest publikowanie i śledzenie krótkich aktualizacji na osi czasu. Różnica jest taka, że – w odróżnieniu od Twittera – nie ma tam hashtagów oraz możliwości wysyłania bezpośrednich wiadomości do innych użytkowników.

Reklama

Czytaj też

Nowy Mastodon?

Idea stworzenia zdecentralizowanej sieci społecznościowej nie jest czymś zupełnie nowym. Pod koniec roku głośniej było chociażby o Mastodonie. Co oprócz zdecentralizowanej sieci łączy go ze wspomnianym wcześniej Bluesky? W głównej mierze frustracja wynikająca ze zmian zachodzących na Twitterze od momentu, kiedy platformę w październiku 2022 roku przejął Elon Musk.

Czy nowe platformy „połączą" też wyniki pobrań? Jak na razie Bluesky został pobrany przeszło 375 tysięcy tazy z Apple App Store oraz co najmniej 100 tysięcy razy ze sklepu Google Play. Mastodon w grudniu ubiegłego roku miał 2,5 miliona użytkowników miesięcznie, ale już w styczniu ich liczba spadła do 1,4 miliona. Wyniki zatem nie zachwycają.

Dla porównania, Twitter w ubiegłym roku miał 200 milionów aktywnych użytkowników . Pokazuje to, że nowe aplikacje są ciekawą alternatywą, ale do miana prawdziwej konkurencji popularnej platformy nie mogą jeszcze pretendować.

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Komentarze

    Reklama