Reklama

Social media

Kto jest właścicielem konta w serwisie X? W tle spór o profil siewcy teorii spiskowych

Alex Jones, propagator teorii spiskowych
Alex Jones, propagator teorii spiskowych
Autor. strona internetowa Alex Jones

Elon Musk i X Corp. próbują powstrzymać serwis satyryczny The Onion przed finalizacją kupna m.in. kont na platformie X, należących wcześniej do Alexa Jonesa, propagatora teorii spiskowych. Twierdzą przy tym, że to oni są właścicielami profili na platformie.

Gdyby zapytać użytkowników, czy sądzą, że są właścicielami swoich kont w mediach społecznościowych, większość pewnie odpowiedziałaby twierdząco. Jednak może to być mylące, bo obecny właściciel dawnego Twittera (dziś X) twierdzi inaczej.

X Corp. próbuje zablokować zakup przez satyryczny portal „The Onion” konta serwisu „Infowars” na platformie. Należało ono do Alexa Jonesa – propagatora radykalnych, teorii spiskowych. Jakiś czasu temu zorganizowano aukcję zakupu jego serwisu (a co się z tym łączy – kont w mediach społecznościowych) na spłatę jego długów w procesie o zniesławienie. Pozwały go rodziny ofiar masowej strzelaniny w Sandy Hook w 2012 roku, po tym jak rozpowszechniał masowo nieprawdziwe informacje o tej tragedii. Rodziny wygrały sprawę o 1,4 mld dolarów, a częścią wypełnienia decyzji sądu była właśnie sprzedaż InfoWars.

Czytaj też

X miesza się do sprawy

Teraz jednak sprawa zmieniła bieg - firma powiązana z siewcą teorii spiskowych zakwestionowała zasadność zakupu przez „The Onion”, a pomóc próbuje X Corp. - poprzez próbę blokady zakupu kont w mediach społecznościowych.

Z najnowszych informacji CNBC wynika, że sędzia sądu upadłościowego Christopher Lopez ma rozstrzygnąć czy oferta The Onion na aukcji firmy medialnej Alexa Jonesa była „uczciwa”. Rozprawa ma odbyć się w grudniu. Inna spółka - First United American Companies (FUAC) oskarżyła nadzorującego aukcję o „zmowę z właścicielami satyrycznego serwisu i rodzinami ofiar” oraz o to, że przedstawiła wyższą ofertę (a mimo to nie wygrała). Wygląda zatem na to, że batalia - nie tylko o konto na X po Jonesie - jeszcze potrwa.

W pozwie opublikowanym przez 404 Media można przeczytać, że „konta (na X) są nieodłączną częścią usług X Corp. i ich użytkowania”. Dalej dodano, że : „użytkownik musi korzystać z usług X Corp., aby w pierwszej kolejności utworzyć konto i kontynuować korzystanie z konta w przyszłości”.

Jednocześnie technologiczny gigant twierdzi, że: „Chociaż X Corp. nie zajmuje stanowiska w sprawie sprzedaży jakichkolwiek treści zamieszczonych na kontach X, X Corp. jest jedynym właścicielem usług sprzedawanych w ramach sprzedaży kont X” – napisała firma we wniosku sądowym. Co to oznacza? Linią obrony X jest nie „sprzedaż kont użytkownikom”, a ”udzielenie na nie licencji, która jest niezbywalna” i nie przechodzi na innego użytkownika (i nowego właściciela oraz nie wiąże się z ewentualną upadłością określonej firmy - w tym przypadku Jonesa).

Serwis Gizmodo zwraca uwagę, że zwykle standardowym mechanizmem w przypadku sprzedaży firmy jest również sprzedaż kont w mediach społecznościowych, a prawa do korzystania z określonej marki są zbywalne.

Czytaj też

Reklama

Aukcja Infowars i zakup przez The Onion

Dlaczego X Corp. może próbować zablokować zakup kont Alexa Jonesa także na X? Serwis The Onion ma profil satyryczny, a Ben Collin, dyrektor zarządzający Global Tetrahedron – właściciel witryny poinformował o zakupie nie pozostawiając złudzeń: „Cześć! The Onion, z pomocą rodzin z Sandy Hook, kupił InfoWars. Planujemy stworzyć (tam) bardzo głupią stronę internetową” - napisał Collins 14 listopada w serwisie X.

Wcześniej wielokrotnie na łamach serwisu nawiązywano do spiskowych teorii Jonesa i je ośmieszano. Nie dziwi więc, że stałoby się tak również i teraz. Formalnie „The Onion” według CNN miało nabyć - w ramach aukcji - prawa do strony internetowej InfoWars, jej klientów, towarów oraz niektórych kont w mediach społecznościowych.

Trzeba zaznaczyć, że po początkowej blokadzie kont Alexa Jonesa na Twitterze, ostatecznie Musk pozwolił mu wrócić na łamy serwisu, choć sam jeszcze miesiąc po zakupie przez niego Twittera, miał inne zdanie na ten temat i publicznie je wyrażał.

/NB

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:*[email protected].*

Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama