Social media
Jedna trzecia dzieci deklaruje fałszywy wiek, aby móc korzystać z social mediów
Jedna trzecia dzieci w internecie deklaruje fałszywy wiek. Zawyża go między innymi po to, aby móc korzystać z mediów społecznościowych, takich jak TikTok, Instagram czy Snapchat. Wszystkie te platformy w regulaminach zabraniają rejestracji osobom poniżej trzynastego roku życia.
Jedna trzecia użytkowników mediów społecznościowych (grupa wiekowa 8-17 lat) w internecie przedstawia się jako dorośli – wynika z badania przeprowadzonego przez brytyjskiego regulatora internetu Ofcom. Rejestrując się w usługach cyfrowych, nieletni zawyżają swój wiek i podają fałszywą datę urodzenia.
Większe ryzyko
Autorzy badania oceniają, że jego wyniki w praktyce przekładają się na jeszcze większe ryzyko, którym objęci są najmłodsi użytkownicy internetu. Chodzi przede wszystkim o możliwość obcowania ze szkodliwymi treściami lub materiałami przeznaczonymi wyłącznie dla dorosłych użytkowników, które trafiają do młodocianych odbiorców przez to, iż platformy internetowe na podstawie fałszywych dat urodzin „zakładają", że w rzeczywistości mają do czynienia ze starszymi użytkownikami.
Czytaj też
„Kiedy dziecko deklaruje fałszywy wiek, aby uzyskać dostęp do mediów społecznościowych lub gier online, jego konto użytkownika "rośnie" razem z nim. Oznacza to większe ryzyko napotkania treści nieodpowiednich dla wieku lub szkodliwych" – twierdzi Ofcom.
Cytowany przez dziennik "Guardian" regulator stwierdził też, że zawyżając swój wiek w mediach społecznościowych, dzieci mogą uzyskiwać dostęp do funkcji, które odblokowują się dopiero dla starszych grup wiekowych młodzieży – jak prywatne wiadomości czy możliwość oglądania treści dla dorosłych użytkowników.
Czytaj też
Studium wiodących platform
Badanie Ofcomu objęło sześć wiodących platform społecznościowych – Facebooka, Instagrama, TikToka, Snapchata, Twittera i YouTube. Wszystkie one w swoich regulaminach zezwalają na rejestrację tylko użytkownikom, którzy ukończyli 13 rok życia.
W grupie wiekowej osób od ośmiu do 17 lat, które zawyżają w internecie swój wiek, najpopularniejszym serwisem jest YouTube. Na drugim miejscu plasuje się TikTok, za nim – Instagram.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
Haertle: Każdego da się zhakować
Materiał sponsorowany