Social media
Instagram kopiuje rywali. Tym razem – aplikację BeReal opartą na jego bojkocie
Należący do firmy Meta - Instagram walczy o utrzymanie pozycji lidera na rynku platform do dzielenia się treściami wizualnymi. Nie pierwszy raz drogą do osiągnięcia tego celu jest naśladowanie innych aplikacji – tym razem francuskiej BeReal. Zaskakującym jest jednak fakt, że buduje ona popularność na bazie sprzeciwu wobec kultury Instagrama i… jego bojkocie.
BeReal to francuska aplikacja, której sukces zaczął rodzić się w oparciu o sentyment antyinstagramowy.
Uczestnictwo na tej platformie polega na odpowiadaniu na pojawiające się raz dziennie powiadomienie, które zaprasza do przesłania swoim znajomym pozbawionego jakichkolwiek filtrów upiększających zdjęcia w ciągu dwóch minut od otrzymania sygnału na telefonie.
Instagram zaprasza do bycia „prawdziwym"
Instagram ewidentnie wychwycił popularność aplikacji BeReal. Programista i analityk Alessandro Paluzzi wykrył bowiem w kodzie aplikacji funkcję pozwalającą na bardzo podobne zachowanie.
Meta eksperymentowała zatem – przynajmniej wewnętrznie – z zaproszeniem użytkowników do funkcji IG Candid (IG uczciwy), która w aplikacji wygląda identycznie, jak BeReal.
Jak napisał na Twitterze Paluzzi, funkcja wdrożona testowo do Instagrama polega na dodawaniu do relacji zdjęcia bez filtrów w ciągu dwóch minut od otrzymania powiadomienia na telefonie. Brzmi znajomo?
Jedyna różnica polega na tym, że na Instagramie funkcja IG Candid ma najwyraźniej funkcjonować jako jedna z możliwości do wyboru i być dostępna dla użytkowników, którzy „zapiszą się na wyzwanie".
Meta: nie ma testów zewnętrznych
Cytowana przez serwis Cnet rzeczniczka Mety Christine Pai potwierdziła, że funkcja taka była testowana wewnętrznie. Jak wskazała, to wewnętrzny prototyp, którego testy w żaden sposób nie są upublicznione. Odmówiła również przekazania dalszych informacji.
Cnet spekuluje, że skoro Meta testuje wewnętrznie nowe funkcje Instagrama, istnieje szansa, że wkrótce pojawią się one wśród możliwości dostępnych dla użytkowników publicznej aplikacji.
Instagram być może wyda klona BeReal – pisze serwis – po to, aby konkurować z kolejną platformą, która szybko zyskuje popularność, zwłaszcza wśród nastoletnich użytkowników.
Osoby korzystające z usługi Mety to bowiem nie najmłodsi użytkownicy – ci zwrócili się ku TikTokowi, a oferta Instagrama wydaje się dla nich najwyraźniej coraz mniej atrakcyjna.
M.in. dlatego Instagram stawia na treści wideo , w tym – krótkie, kilkunastosekundowe rolki (Reels), które według najnowszych badań są równie uzależniające, jak kokaina .
Dlaczego Instagram traci?
Przede wszystkim dlatego, że wytworzył się wokół niego klimat sztuczności. Aplikacja słynie z prezentacji wyidealizowanego, nierealnego obrazu życia, wyretuszowanych zdjęć, często generowanych przy użyciu filtrów zniekształcających ciało w taki sposób, aby wydawało się jak najbliższe promowanych ideałów.
Odbija się to negatywnie na zdrowiu psychicznym użytkowników, a przede wszystkim – młodych dziewcząt, które przez aplikację często wpadają w problemy związane z zaburzeniami odżywiania i niezdrowym stosunkiem do własnej fizyczności .
Aplikacja BeReal, którą Instagram chce naśladować, aby przyciągnąć młodych, obecnie jeśli chodzi o liczbę pobrań, w sklepie z oprogramowaniem na urządzenia z systemem operacyjnym iOS przewyższa popularnością zarówno Instagrama, jak i TikToka, Facebooka, Snapchata oraz serwis YouTube.Ewidentnie jest zatem o co zawalczyć.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].