Polityka i prawo

Wielka Brytania: niemal żadne dziecko nie jest w stanie wykryć fake newsa

Fot. Pxfuel.com/Domena publiczna
Fot. Pxfuel.com/Domena publiczna

Aż 98 proc. dzieci w Wielkiej Brytanii nie odróżnia fałszywych informacji od prawdy, jednocześnie rozprzestrzenianie się fake newsów sprawił, że poziom zaufania do informacji spadł u 60,6 proc. ankietowanych młodych ludzi - wynika z badania przeprowadzonego przez organizację edukacyjną National Literacy Trust i ponadpartyjną grupę parlamentarną ds. promocji umiejętności czytania i pisania.

Autorzy badania wskazują, że fałszywe wiadomości i ich rozprzestrzenianie się w internecie to poważny problem dla dzieci i młodzieży. "Fake newsy" zagrażają ich dobrostanowi, a także naruszają zaufanie, jakim cieszą się instytucje demokratyczne i dziennikarstwo - oceniają eksperci.

Niemal połowa badanych dzieci (49,9 proc.) jest zmartwiona faktem, iż nie radzi sobie z wykrywaniem fałszywych wiadomości. Z kolei prawie dwie trzecie nauczycieli (60,9 proc.) jest przekonanych, że treści tego typu wywierają negatywny wpływ na uczniów i zwiększają ich dyskomfort psychiczny, zaniżają poczucie własnej wartości, a także mogą przyczyniać się do zmanipulowania obrazu postrzeganego przez nich świata.

Rozprzestrzenianie się fałszywych informacji w internecie sprawia, że poziom zaufania do informacji spadł u 60,6 proc. ankietowanych młodych ludzi. Niemal połowa dzieci ze starszej grupy wiekowej ankietowanych wskazała, że czerpie informacje ze stron internetowych (43,8 proc.), a także mediów społecznościowych (49,5 proc. robi to przy użyciu Snapchata). Uczniowie rzadko kiedy dyskutują na temat fałszywych treści ze swoimi nauczycielami (nieco ponad 6 proc. ankietowanych), najczęściej natomiast tematykę tą poruszają w rozmowach ze swoją rodziną (29,9 proc.) i przyjaciółmi (23,4 proc.). Nauczyciele, choć cieszą się najmniejszym zaufaniem ze strony uczniów w rozmowach na temat tego rodzaju treści, czują się najbardziej odpowiedzialni za pomoc dzieciom w rozwoju umiejętności krytycznego myślenia i odbioru tekstu (98,9 proc. pedagogów).

Badanie prowadzone przez zespół ekspercki objęło 388 uczniów szkół podstawowych, 1832 uczniów szkół ponadpodstawowych oraz 414 nauczycieli z terenu całej Wielkiej Brytanii.

Źródło:
PAP

Komentarze

    Czytaj także