735 tys. urządzeń trafi do polskich szkół do końca roku
Autor. CyberDefence24
Cyfryzacja szkół nabiera tempa. Do końca roku do placówek trafi 735 tys. urządzeń; równolegle ruszą inwestycje w pracownie AI, STEM oraz systemowe wsparcie nauczycieli.
Podczas wtorkowej konferencji prasowej wicepremiera i ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego oraz ministry edukacji Barbary Nowackiej poinformowano o finalizacji zakupu oraz planowanym dostarczeniu do szkół setek tysięcy urządzeń. Jak podkreśliła ministra edukacji, do placówek trafią laptopy, laptopy przeglądarkowe oraz tablety, które będą wykorzystywane przez uczniów w trakcie zajęć dydaktycznych.
W tej chwili 735 tysięcy urządzeń, w tym laptopów, laptopów przeglądarkowych oraz tabletów trafia do szkół. Za chwilę: 12 tysięcy pracowni AI i 4 tysiące pracowni STEM. Cyfrowa rewolucja w szkołach po prostu się dzieje. Ale żeby ona się wydarzyła, nie zapominamy o nauczycielkach i nauczycielach. 88 tysięcy osób będzie przeszkolonych w ramach wsparcia przy wdrażaniu nowego sprzętu.
Barbara Nowacka, ministra edukacji
Finansowanie z KPO i struktura zakupów
Na zakup sprzętu komputerowego przeznaczono łącznie 1 657 836 310,96 zł brutto. Środki pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Do szkół trafi:
- 404 250 laptopów o wartości 1 156 509 884,42 zł brutto,
- 110 250 laptopów przeglądarkowych za 179 064 273,30 zł brutto,
- 220 500 tabletów o wartości 322 262 153,24 zł brutto.
Zgodnie z harmonogramem wszystkie urządzenia mają zostać dostarczone do końca grudnia bieżącego roku. Jak informowaliśmy na naszych łamach, rozstrzygnięcie przetargu miało miejsce w końcówce listopada; dostawców ogłaszano w czterech turach.
Cyfrowy uczeń i kompetencje przyszłości
Wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zwrócił uwagę, że system edukacji nie ma dziś alternatywy wobec głębokiej cyfryzacji.
Kompetencje cyfrowe, które stają się codziennością każdego ucznia, rodzica i nauczyciela, muszą być rozwijane po to, żebyśmy z jednej strony mogli szybko przyzwyczajać się do kroczącej technologii, dobrze wykorzystywać ją w procesach edukacyjnych, a jednocześnie dawać szansę, że dzieci i młodzież będą mogły w nowym świecie się odnaleźć. Kompetencje cyfrowe to też odpowiedzialność państwa za bezpieczeństwo, ochronę przed cyberzagrożeniami oraz cyberprzemocą. To wszystko skupia się pod jedną prostą nazwą: „Cyfrowy uczeń”.
Krzysztof Gawkowski, wicepremier i minister cyfryzacji
Czytaj też
Sztuczna inteligencja w edukacji
Minister Barbara Nowacka odniosła się również do obecności sztucznej inteligencji w szkołach. „AI już jest w polskiej szkole - spotykają się z nią nauczyciele i uczniowie. Tą zmianą trzeba jednak mądrze zarządzać” - zaznaczyła.
W nowym modelu edukacji nauczyciel pełni nie tylko rolę dydaktyka, ale również przewodnika po dynamicznie zmieniającym się świecie technologii. Wsparciem dla niego mają być materiały dostępne na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej, z której korzysta już ponad 6 mln użytkowników.
mObywatel w szkole i państwowy dziennik elektroniczny
Podczas konferencji przypomniano także o nowych modułach funkcjonujących w aplikacji mObywatel.
Udało się wprowadzić nowe rozwiązania w aplikacji mObywatel, m.in. legitymację ucznia oraz elektroniczną legitymację nauczyciela. Kolejne kroki to dziennik elektroniczny i harmonogram zajęć. mObywatel i mObywatel Junior, w połączeniu z działaniami w ramach „Cyfrowego Ucznia", mają wspierać rozwój kompetencji cyfrowych w polskiej szkole.
Krzysztof Gawkowski, wicepremier i minister cyfryzacji
Ministra Barbara Nowacka podkreśliła, że prace nad państwowym dziennikiem elektronicznym są coraz bardziej zaawansowane, a samo rozwiązanie będzie bezpłatne i dostępne dla użytkowników za pośrednictwem aplikacji mObywatel.


Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
Cyfrowy Senior. Jak walczy się z oszustami?