Reklama

Polityka i prawo

Rada Ministrów pochyli się nad projektem ustawy o otwartych danych i ponownym użyciu informacji sektora publicznego

Fot. pxhere.com/CC0
Fot. pxhere.com/CC0

Zgodnie z planami Rada Ministrów ma we wtorek pochylić się nad projektem ustawy o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego. Celem regulacji jest m.in. zwiększenie podaży otwartych danych, w tym zasobów informacji o istotnej wartości i potencjale do tworzenia nowych usług.

W planie obrad wtorkowej Rady Ministrów znalazł się projekt ustawy o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego. Jak napisano w uzasadnieniu do projektu, jej głównym celem jest „implementacja dyrektywy 2019/1024/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie otwartych danych i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego”.

Jak dodano, dyrektywa z czerwca 2019 r. w sprawie otwartych danych jest trzecią wersją dyrektywy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego. Zasadniczym celem wprowadzonych w niej zmian jest przede wszystkim zwiększenie ilości danych dostępnych do ponownego wykorzystania z korzyścią dla innowacyjności gospodarki i jakości życia społeczeństwa, aby w większym stopniu wykorzystać potencjał informacji sektora publicznego.

Jednak, jak zaznaczono w uzasadnieniu do projektu ustawy, zapisano w nim także rozwiązania wykraczające poza minimum wyznaczone dyrektywą.

„Celem nowych regulacji, stanowiących inicjatywę krajową, jest w głównej mierze usprawnienie ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego w Polsce oraz przyspieszenia procesu otwierania danych publicznych. (…) Projekt ustawy przewiduje podstawę prawną do dobrowolnego udostępniania, za pośrednictwem prowadzonego przez Ministra Cyfryzacji portalu dane.gov.pl (pełniącego funkcję centralnego repozytorium informacji publicznej), zasobów informacji będących w posiadaniu podmiotów sektora prywatnego (np. przedsiębiorców, organizacji pozarządowych)” – napisano w uzasadnieniu.

image

Źródło:PAP
Reklama

Komentarze

    Reklama