Reklama

Polityka i prawo

Profil Zaufany. Jak przedłużyć jego ważność?

Profil Zaufany. Jak przedłużyć jego ważność?
Profil Zaufany. Jak przedłużyć jego ważność?
Autor. bruce mars/ Unsplash

Z Profilu Zaufanego korzysta już ponad 14 mln Polek i Polaków. Umożliwia szybki kontakt z urzędami online i jest ważny przez 3 lata od dnia potwierdzenia. To oznacza, że część osób będzie musiała przedłużyć jego termin o kolejne 3 lata. Jak to zrobić?

Profil Zaufany daje możliwość korzystania z e-usług publicznych i załatwiania spraw urzędowych online z dowolnego miejsca, pod warunkiem dostępu do internetu. Dzięki temu podanie czy wniosek do instytucji można złożyć bez konieczności osobistego stawiania się w placówce czy wysłania druku pocztą.

Czytaj też

Reklama

Jak przedłużyć ważność Profilu Zaufanego?

Profil Zaufany jest aktualny przez 3 lata od momentu jego potwierdzenia. To oznacza, że część osób korzystajacych z usługi niedługo będzie musiała przedłużyć jego ważność. Jak to zrobić?

Trzeba zalogować się na stronie pz.gov.pl, a następnie w panelu „Profil zaufany” wejść w „Szczegóły profilu” i kolejno wybrać „Przedłuż ważność” lub „zmień dane”.

Reklama

Dla tych, którzy logują się do Profilu Zaufanego za pomocą bankowości elektronicznej, ważną informacją jest fakt, że po przedłużeniu ważności znika powiązanie PZ z kontem bankowym. Metoda autoryzacji przy składaniu podpisu zaufanego i przy logowaniu się profilem zaufanym zmieni się na SMS z jednorazowym kodem lub push w aplikacji mObywatel (jeśli ta metoda była wcześniej używana).

By ponownie powiązać swój profil z bankiem, w zakładce „szczegóły profilu” trzeba wybrać „zmień dostawcę tożsamości” i wskazać na bank.

Czytaj też

Profil Zaufany. Jak przedłużyć jego ważność?
Profil Zaufany. Jak przedłużyć jego ważność?
Autor. PZ.gov.pl
Reklama

Nie pamiętasz loginu i hasła. Co zrobić?

Dla tych, którzy nie pamiętają swojego loginu, należy wejść na stronę pz.gov.pl, wybrać opcję „Zaloguj się” i kilknąć w „Nie pamiętam nazwy użytkownika”. Następnie wpisać adres e-mail, który został podany w czasie zakładania PZ i kliknąć „Przypomnij”. Wtedy otrzymasz mail ze swoim loginem.

Natomiast kiedy nie pamiętasz hasła, wejdź na stronę pz.gov.pl, wybierz opcję „Zaloguj się”, kliknij w odnośnik „Nie pamiętam hasła”, wpisz nazwę użytkownika i PESEL i kliknij „Zmień hasło”. Wtedy otrzymasz e-mail z linkiem do zmiany hasła. Kliknij w niego, wpisz nowe hasło i wybierz „Zapisz”. Na numer telefonu, który został wcześniej podany otrzymasz SMS z kodem autoryzacyjnym. Wpisz kod w wyświetlone pole i kliknij „Ustaw nowe hasło”. Dalej przejdź do strony logowania, aby zalogować się do swojego profilu zaufanego.

Czytaj też

Jak założyć Profil Zaufany?

Profil Zaufany można założyć, wchodząc na stronę pz.gov.pl i klikając w pole „Zarejestruj się” w prawym górnym rogu.

Można to zrobić za pośrednictwem bankowości elektronicznej, bądź wypełniając internetowy wniosek i umawiając się na wideospotkanie z urzędnikiem; potwierdzając profil zaufany online za pomocą dowodu osobistego z warstwą elektroniczną lub wypełniając internetowy wniosek i w drugim kroku potwierdzając PZ osobiście w jednym z ponad 2000 punktów potwierdzających w Polsce i zagranicą albo po zalogowaniu się na stronie pz.gov.pl, samodzielnie podpisując wniosek kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Problemy techniczne. Co robić?

Jeśli masz problemy techniczne w czasie korzystania z Profilu Zaufanego lub z jego założeniem, możesz dzwonić na numer: + 48 (42) 253 54 50 (działa od poniedziałku do piątku w godzinach: 7:00 – 18:00) lub pisać mailowo na adres: [email protected].

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Komentarze

    Reklama