Polityka i prawo
Profil Zaufany. Jak przedłużyć jego ważność?
Z Profilu Zaufanego korzysta już ponad 14 mln Polek i Polaków. Umożliwia szybki kontakt z urzędami online i jest ważny przez 3 lata od dnia potwierdzenia. To oznacza, że część osób będzie musiała przedłużyć jego termin o kolejne 3 lata. Jak to zrobić?
Profil Zaufany daje możliwość korzystania z e-usług publicznych i załatwiania spraw urzędowych online z dowolnego miejsca, pod warunkiem dostępu do internetu. Dzięki temu podanie czy wniosek do instytucji można złożyć bez konieczności osobistego stawiania się w placówce czy wysłania druku pocztą.
Czytaj też
Jak przedłużyć ważność Profilu Zaufanego?
Profil Zaufany jest aktualny przez 3 lata od momentu jego potwierdzenia. To oznacza, że część osób korzystajacych z usługi niedługo będzie musiała przedłużyć jego ważność. Jak to zrobić?
Trzeba zalogować się na stronie pz.gov.pl, a następnie w panelu „Profil zaufany” wejść w „Szczegóły profilu” i kolejno wybrać „Przedłuż ważność” lub „zmień dane”.
Dla tych, którzy logują się do Profilu Zaufanego za pomocą bankowości elektronicznej, ważną informacją jest fakt, że po przedłużeniu ważności znika powiązanie PZ z kontem bankowym. Metoda autoryzacji przy składaniu podpisu zaufanego i przy logowaniu się profilem zaufanym zmieni się na SMS z jednorazowym kodem lub push w aplikacji mObywatel (jeśli ta metoda była wcześniej używana).
By ponownie powiązać swój profil z bankiem, w zakładce „szczegóły profilu” trzeba wybrać „zmień dostawcę tożsamości” i wskazać na bank.
Czytaj też
Nie pamiętasz loginu i hasła. Co zrobić?
Dla tych, którzy nie pamiętają swojego loginu, należy wejść na stronę pz.gov.pl, wybrać opcję „Zaloguj się” i kilknąć w „Nie pamiętam nazwy użytkownika”. Następnie wpisać adres e-mail, który został podany w czasie zakładania PZ i kliknąć „Przypomnij”. Wtedy otrzymasz mail ze swoim loginem.
Natomiast kiedy nie pamiętasz hasła, wejdź na stronę pz.gov.pl, wybierz opcję „Zaloguj się”, kliknij w odnośnik „Nie pamiętam hasła”, wpisz nazwę użytkownika i PESEL i kliknij „Zmień hasło”. Wtedy otrzymasz e-mail z linkiem do zmiany hasła. Kliknij w niego, wpisz nowe hasło i wybierz „Zapisz”. Na numer telefonu, który został wcześniej podany otrzymasz SMS z kodem autoryzacyjnym. Wpisz kod w wyświetlone pole i kliknij „Ustaw nowe hasło”. Dalej przejdź do strony logowania, aby zalogować się do swojego profilu zaufanego.
Czytaj też
Jak założyć Profil Zaufany?
Profil Zaufany można założyć, wchodząc na stronę pz.gov.pl i klikając w pole „Zarejestruj się” w prawym górnym rogu.
Można to zrobić za pośrednictwem bankowości elektronicznej, bądź wypełniając internetowy wniosek i umawiając się na wideospotkanie z urzędnikiem; potwierdzając profil zaufany online za pomocą dowodu osobistego z warstwą elektroniczną lub wypełniając internetowy wniosek i w drugim kroku potwierdzając PZ osobiście w jednym z ponad 2000 punktów potwierdzających w Polsce i zagranicą albo po zalogowaniu się na stronie pz.gov.pl, samodzielnie podpisując wniosek kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Problemy techniczne. Co robić?
Jeśli masz problemy techniczne w czasie korzystania z Profilu Zaufanego lub z jego założeniem, możesz dzwonić na numer: + 48 (42) 253 54 50 (działa od poniedziałku do piątku w godzinach: 7:00 – 18:00) lub pisać mailowo na adres: [email protected].
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].