Reklama

Polityka i prawo

Polskie i brytyjskie badanie aktywności dzieci w sieci. Czy różnice są znaczące?

fot. ongchinonn / pixabay
fot. ongchinonn / pixabay

50 proc. brytyjskich 10-latków posiada swojego smartfona, a co czwarty 3 i 4 -latek ma własny tablet, z czego 15 proc. z nich może brać go ze sobą do łóżka – wynika z raportu brytyjskiej agencji rządowej Ofcom. Podobne badanie czasu spędzanego przez polskie dzieci w sieci zostało przeprowadzone przez Urząd Komunikacji Elektronicznej - czy różnice w zachowaniach dzieci są znaczące?

Ofcom, czyli państwowy urząd nadzorujący rynek mediów i telekomunikacji w Wielkiej Brytanii, co roku bada nawyki dzieci i nastolatków w odniesieniu do mediów oraz urządzeń elektronicznych, z jakich korzystają. 

Według tej instytucji liczba dzieci w wielu 9 i 10 lat mających telefony komórkowe podwoiła się w porównaniu do poprzednich lat. Raport ujawnił także, że własne smartfony posiada już 5 proc. dzieci w wieku 5-7 lat i 83 proc. nastolatków w wieku 12-15 lat. Badanie pokazało także, że co czwarty (24 proc.) z 3 i 4-latków ma własny tablet, a 15 proc. może zabierać go do łóżka, kiedy kładzie się spać.

Z podobnego badania przeprowadzonego w Polsce przez Urząd Komunikacji Elektronicznej ponad 8 na 10 dzieci w wieku 7-15 lat posiada własny telefon komórkowy, natomiast dziewięć na dziesięć z nich w wieku od 7 do 9 lat korzysta z internetu.

"Zdajemy sobie sprawę z tego, że dla tych dzieci, które nigdy nie znały rzeczywistości bez internetu, różnica pomiędzy światem cyfrowym, a realnym często jest niedostrzegalna" – powiedział brytyjskiej stacji BBC Yih-Choung Teh dyrektor ds. strategii i badań z Ofcom.

Dzieci w Wielkiej Brytanii też coraz chętniej udzielają się w mediach społecznościowych – własne konto mają już 3 i 4-latki (1 proc.), 4 proc. dzieci w wieku 5-7 lat, 21 proc. dzieci w wieku od 8 do 11 lat i aż co siódme od 12 do 15 lat. Najchętniej wybierane są takie platformy jak Snapchat i Facebook, chociaż wybierają je najczęściej starsze dzieci. Dodatkowo 62 proc. małoletnich deklaruje, że korzysta z WhatsAppa.

Dla porównania badania polskich dzieci wykazały, że 50% badanych dzieci spędza czas w sieci na korzystaniu z portali społecznościowych. W Polsce liderami, jeśli chodzi o portale społecznościowe niezmiennie pozostaje YouTube wykorzystywany przez 72% respondentów i Facebook, który jest wykorzystywany przez 22,4% dzieci w przedziale wieku 7-9 lat, 48,1% w wieku 10-12 lat i 79,2% w wieku 13-15 lat.

Instagram podobnie jak Snapchat najpopularniejszy jest w grupie dzieci z przedziału wiekowego 13-15 lat (34% dla Instagrama i 29,2% dla Snapchata) i jego popularność spada wraz z wiekiem do 11,2% i 10,5% odpowiednio dla Instagrama i Snapchata pośród dzieci w wieku 7-9 lat.

Co ciekawe, raport wykazał również, że coraz więcej starszych dzieci korzysta z mediów społecznościowych, żeby wyrazić swoje poparcie dla kampanii społecznych. Ofcom nazywa to "efektem Grety", od imienia aktywistki klimatycznej Grety Thunberg.

Dzieci grają też chętnie w gry online, częściej chłopcy niż dziewczynki. Online gra 71 proc. chłopców i tylko 8 proc. dziewczynek; chłopcy grają też dłużej, bo średnio 14,5 godzin tygodniowo, a dziewczynki - 7,5 godziny.

W Polsce natomiast jak wskazuje UKE w Raporcie trzy czwarte dzieci w wieku 7-15 lat gra w gry komputerowe. Warto dodać, że odsetek ten jest większy wśród chłopców, niż wśród dziewcząt (84,7% względem 65,7%). Chłopcy tylko nieznacznie spędzają więcej czasu na korzystaniu z tej formy rozrywki - w wypadku dziewczynek codziennie gra 55,5% z nich oraz 59,7% chłopców. Z czego codziennie powyżej 3 godzin na gry komputerowe poświęca 1,3% dziewczynek i 5,4% chłopców. 

Dzieci też chętniej niż w telewizji oglądają filmy na platformach takich jak np. Netflix. Deklaruje tak 80 proc. dzieci; 25 proc. przyznaje, że nigdy nie oglądała telewizji, bo woli oglądać wideo w sieci. W danych UKE wynika, że w Polsce czas spędzany w siedzi na oglądaniu filmów deklaruje 73,4% przebadanych dzieci. 

Brytyjskie badanie zostało przeprowadzone w 2019 r. i wzięło w nim udział ponad 3,2 tys. dzieci i ich rodziców. Badanie polskich respondentów zostało przeprowadzone na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej w terminie październik - listopad 2019, pośród 500 dzieci w wieku 7-15 lat oraz takiej samej liczbie rodziców.   

PAP / SG

Reklama
Reklama

Komentarze