Polityka i prawo
Lady Antyspam na straży Internetu. NASK ruszą z nową kampanią
W październiku polskim Internetem zawładną cyberbohaterowie – Kapitan Antyvir oraz Lady Antyspam. Ich zmagania z PhishingManem i RansomWoman są częścią kampanii edukacyjnej „CyberLiga”, która posługując się językiem popkultury przybliża polskim internautom zagrożenia w sieci. Akcję przygotował instytut badawczy NASK w ramach obchodów Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa (ECSM).
W 2018 roku internauci emocjonowali się wydarzeniami ze świata popkultury. Śledzili finał „Gry o Tron” oraz zmagania superbohaterów w filmie „Avengers: Koniec gry”. Posłużyliśmy się podobną estetyką, by pokazać, że w cyberprzestrzeni cały czas toczy się prawdziwa i niebezpieczna gra. Jest to gra, w której stawką często są nasze pieniądze i dane – tłumaczy Krzysztof Silicki, Dyrektor ds. Cyberbezpieczeństwa i Innowacji, zastępca Dyrektora NASK.
Tak powstała CyberLiga. Kampania edukacyjna adresowana nie tylko do młodzieży, ale do wszystkich fanów popkultury. Cyberbohaterowie, czyli Kapitan Antyvir i Lady Antyspam będą się zmagać z czarnymi charakterami – PhishingManem i RansomWoman. Dlaczego akurat takie postacie?
Z naszych obserwacji wynika, że phishing i ransomware to najbardziej powszechne zagrożenia w Internecie. Mimo to, wielu użytkowników wciąż nie rozumie, jak się przed nimi chronić, dlatego chcemy zwiększać świadomość o tych zagrożeniach – mówi Przemysław Jaroszewski, kierownik CERT Polska.
Więcej informacji o kampanii znajduje się w mediach społecznościowych (#CyberLiga) oraz na stronie www.BezpiecznyMiesiac.pl. Co więcej, o to aby wieść o bohaterach CyberLigi dotarła do jak największej liczby użytkowników sieci, zadbają również partnerzy akcji: Onet, Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, InPost oraz PayU. Akcja ma również partnerów instytucjonalnych: Ministerstwo Cyfryzacji oraz Ministerstwo Obrony Narodowej.
Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa
Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa (European Cyber Security Month, ECSM) to ogólnoeuropejska kampania organizowana przez europejską agencję ds. cyberbezpieczeństwa -ENISA z inicjatywy Komisji Europejskiej. Przez cały październik, we wszystkich krajach członkowskich organizowane są wydarzenia, które mają podnieść świadomość na temat bezpieczeństwa w sieci oraz nowoczesnych technologii. Kampanię w Polsce po raz siódmy koordynuje NASK PIB.
Swoją inicjatywę może zgłosić do ECSM każdy. Aby to zrobić należy wypełnić formularz na stronie www.bezpiecznymiesiac.pl lub wysłać opis inicjatywy na [email protected].