Reklama

Polityka i prawo

Komisja Europejska profilowała reklamy polityczne. Jest orzeczenie

W 2023 roku Komisja Europejska opłaciła reklamy na X skierowane do konkretnej grupy odbiorców. Teraz EIOD orzekł, że było to nielegalne przetwarzanie danych osobowych.
W 2023 roku Komisja Europejska opłaciła reklamy na X skierowane do konkretnej grupy odbiorców. Teraz EIOD orzekł, że było to nielegalne przetwarzanie danych osobowych.
Autor. By Amio Cajander - https://www.flickr.com/photos/10209472@N03/1854625464/, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=18295545

Komisja Europejska naruszyła przepisy dotyczące prywatności poprzez profilowanie reklam politycznych – stwierdził Europejski Inspektor Ochrony Danych. Orzeczenie jest efektem skargi złożonej przez noyb z listopada 2023 roku. „Cieszymy się z tej decyzji” – oświadczył prawnik ds. ochrony danych noyb, Felix Mikolasch.

Ochrona danych osobowych w Unii Europejskiej jest jednym z istotniejszych tematów w ostatnich latach. Jak opisywaliśmy na łamach CyberDefence24, tylko w 2023 roku do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych wpłynęło ponad 14 tys. zgłoszeń naruszeń. 31 podmiotów otrzymało kary zamykające się w łącznej kwocie przeszło 1,23 mln zł.

Przepisy UODO pokazały także problem ze świadomością administratorów danych. W jednym z przypadków, zarządzający niewłaściwie zawiadomił poszkodowanych o naruszeniu danych. Nie przeprowadzono również odpowiedniej ilości szkoleń.

Czytaj też

Reklama

KE profilowała reklamy polityczne w sieci

Problemy z przestrzeganiem przepisów ma również Komisja Europejska. W listopadzie 2023 roku zorganizowała kampanię reklamową na X (dawnym Twitterze) skierowaną do mieszkańców Holandii. Według informacji serwisu TechCrunch, dotyczyła kontrowersyjnego projektu dyrektywy obejmującej skanowanie komunikatorów pod kątem nielegalnych materiałów z małoletnimi.

Problem polegał na tym, że reklamy były profilowane pod kątem preferencji politycznych użytkowników. Jak wskazała organizacja noyb, oznaczało to przetwarzanie danych osobowych mieszkańców Unii Europejskiej w celu dopasowania reklam. Według Felixa Mikolascha, prawnika noyb ds. ochrony danych, takie przypadki są jasne od czasu sprawy Cambridge Analytica – mają wpływ na demokrację.

Czytaj też

Reklama

Reprymenda zamiast kary pieniężnej

Taki obrót spraw nie spodobał się noyb, który złożył skargę na Komisję Europejską. W piątek 13 grudnia 2024 Europejski Inspektor Ochrony Danych wydał orzeczenie, które potwierdziło tezę organizacji: doszło do naruszenia przepisów RODO.

„Kategorie wybrane przez Komisję nie są bezpośrednio „konserwatywne” lub „prawicowe”, ale nadal wyraźnie ukierunkowane na poglądy polityczne obywateli. Takie przetwarzanie jest dozwolone tylko w bardzo ograniczonych warunkach - takich jak wyraźna zgoda. Taka zgoda nie istniała” – podaje noyb w oświadczeniu na swojej stronie internetowej.

Sytuacji Komisji Europejskiej pomogło wycofanie się instytucji z profilowanych reklam. Dzięki temu, EIOD ukarał unijny organ jedynie reprymendą. Noyb zaznacza jednak, że wciąż jest to potwierdzenie ustaleń, że przetwarzanie miało miejsce i było nielegalne.

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:[email protected].

Reklama
Reklama

Haertle: Każdego da się zhakować

Materiał sponsorowany

Komentarze

    Reklama