ING Bank Śląski ukarany rekordową grzywną

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych nałożył na ING Bank Śląski karę finansową w wysokości ponad 18 mln zł. Powodem była nieuzasadniona praktyka masowego skanowania dowodów osobistych klientów i potencjalnych klientów bez uzasadnienia celowości takiego działania.
UODO przeprowadził kontrolę dotyczącą przetwarzania danych klientów oraz potencjalnych klientów banku, skupiając się na skanach dokumentów tożsamości. Kontrola objęła m.in. analizę podstaw prawnych przetwarzania danych, zakres zbieranych informacji oraz cel i sposób ich udostępniania.
Skanowanie dokumentów nie było potrzebne
Stwierdzono, że od 1 kwietnia 2019 r. do 23 września 2020 r. ING Bank Śląski skanował dokumenty tożsamości, często bez związku z obowiązkami wynikającymi z ustawy AML (o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu). Po nowelizacji ustawy z 13 lipca 2018 r., bank wdrożył procedury wymagające skanowania dokumentów w wielu sytuacjach, nawet tych niezwiązanych z obowiązkami wynikającymi z obowiązującego prawa.
Bank nie przeprowadzał indywidualnej analizy ryzyka klientów ani oceny, czy przetwarzanie ich dokumentów było rzeczywiście niezbędne.
Środki bezpieczeństwa tylko po ocenie ryzyka
UODO przypomniał bankom, że tylko po indywidualnej ocenie ryzyka można podjąć adekwatne środki bezpieczeństwa finansowego wymagane przez przepisy AML, a dopiero ich niezbędność uprawnia do skanowania dokumentów tożsamości klientów.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
Cyfrowy Senior. Jak walczy się z oszustami?