Reklama

Polityka i prawo

Hidżra w sieci, czyli jak Europol walczy z propagandą ISIS w Internecie

fot. thierry ehrmann / Flickr / CC BY 2.0
fot. thierry ehrmann / Flickr / CC BY 2.0

Po utracie kontroli nad terytoriami w Iraku i Syrii, Państwo Islamskie przekształciło się w kilka małych lokalnych frontów. W ramach materiałów propagandowych wypuszczanych do sieci ISIS twierdzi, że obejmuje 15 oddzielnych oddziałów w krajach Azji i Afryki, a także komórki w Europie Zachodniej – podsumowuje Europol. Jak wskazuje, na początku 2019 roku odnotowano znaczny spadek rozpowszechniania oficjalnych treści IS.

Pomimo, stopniowej utraty terytorium i powrotu do partyzanckich początków grupy, w 2019 roku propaganda ISIS w dalszym ciągu próbowała budować poczucie zagrożenia działalnością grupy – wynika z dokumentu. Jak podkreślił w raporcie Europol, śmierć al-Baghdadiego nie miała większego znaczenia dla działalności grupy.           

Spadek „produkcji” oficjalnej propagandy Państwa Islamskiego nie przeszkodził jednak w wypuszczaniu do sieci treści typu Supporter Generated Content (SGC) oraz materiałów pochodzących z „recyklingu”. Jednocześnie Europol odnotował podkreślanie w publikowanych tematach ataków w „prowincjach” ISIS w Afryce Zachodniej oraz Filipinach. Jak prognozują eksperci Europolu może to stanowić wyznacznik do określenia obszaru w jakim grupa będzie przygotowywała się na odrodzenie.

W zeszłym roku grupa ogłosiła deklaracje otworzenia nowych prowincji w Libii, Afryce Środkowej, Indiach i Pakistanie zapowiedziano również restrukturyzację prowincji „Khorasan”. Jednocześnie grupa wzięła odpowiedzialność za liczne ataki w Demokratycznej Republice Konga oraz co istotne, i na co wskazuje Europol próbując zapewnić sobie obecność w Azji Południowo-Wschodniej, skupiono się na tłumaczeniu oficjalnych materiałów propagandowych na języki tego regionu.

Hidżra, hidżra! 

Propaganda Państwa Islamskiego w dalszym ciągu nawoływała do Hidżry – migracji do terenów zarządzanych na prawach szariatu, jednak jak wynika z raportu Europolu wątek ten nie zajmuje już zaszczytnego miejsca w materiałach przygotowywanych przez ISIS. W dużej mierze, działania propagandowe skupiły się odwracaniu uwagi od walk w Syrii i Iraku oraz wskazywały na ekspansję na nowe terytoria.

Jedną z bardziej imponujących kampanii byłą seria 15 filmów opublikowanych pomiędzy czerwcem a wrześniem ubiegłego roku w ramach której nagrania zawierały odnowienie przysięgi lojalności wobec Abu Bakra al-Baghdadiego. W jej ramach bojownicy na nagraniach wideo przyrzekali kontynuować walkę i wezwali muzułmanów, którzy nie przysięgli lojalności przywódcy Państwa Islamskiego, aby to zrobili. W ramach serii opublikowano wideo z bojownikami z Afryki Zachodniej, Azji Wschodniej, Chorasanu w Azji Środkowej, Afryki Środkowej, Bangladeszu, Kaukazu, Tunezji, Synaju, Libii, Somalii, Jemenu, Syrii, Iraku oraz co szczególnie podkreślono w raporcie po raz pierwszy z Turcji i Azerbejdżanu. 

Seria wpisała się w podkreślony już powyżej cel ekspansji grupy w wymiarze światowym. Jak wykazuje ich analiza większość z tych nagrań prezentowała bardzo niewielką (nie przekraczającą tuzina) liczbę członków. Na co warto zwrócić uwagę, nagrania posiadały również tłumaczenia na wiele języków oraz były promowane poprzez hasztagi oraz plakaty promocyjne.

Kobiety i dzieci w propagandzie

Po raz kolejny to Telegram stał się ważnym przekaźnikiem treści propagandowych dla zwolenników Państwa Islamskiego. Poprzez właśnie ten kanał publikowano krótkie około 45 sekundowe filmiki, rzekomo nagrane w obozie al-Hol (obóz leżący na terenie Syrii, gdzie obecnie przebywają rodziny – kobiety i dzieci bojowników ISIS). W ramach tych nagrań w roli aktorów występowały dzieci wygrażające się o chęci pozostania męczennikami i zabijaniu niewiernych. Analiza tych filmów, jak wykazuje Europol, wskazuje, że miały one na celu zaprezentowanie tych dzieci jako pokolenia „zemsty”, tęskniącego za rządami IS i które dorastało w poczuciu konieczności przywrócenia rządów fundamentalistów.

W trakcie ubiegłego roku odnotowano również kampanie skierowane do kobiet. W ramach kampanii „dumne [kobiety] z Baghuz” przygotowano plakaty i film, które zachęcały do wytrwałości w obronie wiary. W ramach komunikacji wychwalano kobiety, które wychowują nowe pokolenie wojowników – wskazuje Europol w raporcie.

Jak IS walczy o utrzymanie pozycji w Internecie?

Europol w dokumencie pochwalił się również zakrojoną akcją  eliminacji kont, kanałów i grup z mediów społecznościowych, którą przeprowadzono z państwami UE 21 - 22 listopada zeszłego roku. W ramach operacji koordynowanej przez European Union Internet Referral Unit of Europol i wspieranej przez Eurojust, w ramach której uczestniczyło 12 państw członkowskich UE oraz 9 platform internetowych takie jak: Google, Twitter, Instagram, Files.fm, Dropbox i Telegram usunięto wiele kont będących przekaźnikiem materiałów propagandowych w mediach społecznościowych. Całkowita liczba wykrytych treści miała sięgnąć 26 tys. z czego największą liczbę materiałów znaleziono na Telegramie.

Jak wykazano, Europol odnotował również próby wykorzystania do celów propagandowych komunikatorów TamTam i Hoop Messenger a także tych mniej popularnych aplikacji jak Blockchain BCM, RocketChat32 czy darmowego komunikatora internetowego Riot. Jak jednak podkreślono, wraz z wykryciem zwiększonej obecności tego typu treści, komunikatory starały się zwiększyć zakres swojej ochrony.  

Reklama

Komentarze

    Reklama