Reklama

Polityka i prawo

„Bądź z innej bajki” i zadbaj o bezpieczeństwo dzieci w sieci

Fot. congerdesign/Pixabay
Fot. congerdesign/Pixabay

Jak rozmawiać z dziećmi o niebezpieczeństwie w sieci oraz co zrobić, aby go uniknąć? Kampania „Bądź z innej bajki” ma pomóc rodzicom w zrozumieniu cyberzagrożeń oraz zwiększyć ich zaangażowanie w wirtualne życie swoich pociech. 

W lutym Ministerstwo Cyfryzacji ogłosiło konkurs „(Nie)Bezpieczni w sieci”, który skierowano do organizacji pozarządowych. Jego głównym założeniem była chęć wyłonienia najlepszej kampanii edukacyjnej związanej z bezpieczeństwem w internecie. W maju oficjalnie ogłoszono zwycięzców.

„To nie bajka”

Laureatem pierwszego miejsca zostało Stowarzyszenie Góry Kultury, które zgłosiło do konkursu projekt koncepcji pn. „Bezpieczeństwo to nie bajka”. Do fundacji trafiło 10 000 zł nagrody pieniężnej. Dodatkowo, na realizację kampanii na bazie przedstawionego pomysłu resort cyfryzacji przeznaczył 300 000 zł.

„Teraz przechodzimy od słów do czynów. Ruszamy z nową, wspólną kampanią: >Bądź z innej bajki<” - czytamy na stronie Ministerstwa Cyfryzacji.

Kampania powstała we współpracy resortu, Państwowego Instytutu Badawczego NASK oraz Stowarzyszenia Góry Kultury, które jest głównym pomysłodawcą inicjatywy. 

„Staraliśmy się podejść do tematu jak najbardziej profesjonalnie i kreatywnie. Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów prac i mamy nadzieję, że dzięki wspólnym wysiłkom nas wszystkich, dołożyliśmy swoją cegiełkę do tego, żeby internet był bezpiecznym miejscem” – mówi Sylwia Jata, przedstawicielka Stowarzyszenia Góry Kultury.

Jak wskazano w komunikacie na stronie Ministerstwa Cyfryzacji, celem kampanii jest uświadomienie rodzicom, na jakie niebezpieczeństwa mogą trafić ich dzieci w internecie, jak im zapobiegać i jak o nich rozmawiać. Kampania ma również zachęcić rodziców do większego zaangażowania w wirtualne życie dzieci.

Do realizacji inicjatywy przystąpiono w sposób „bajkowy”, ale to nie znaczy, że niepoważnie. Aby lepiej trafić do wyobraźni zarówno dorosłych, jak i dzieci przygotowano uwspółcześnione wersje klasycznych baśni.

W związku z tym w kampanii wykorzystano znane postacie - Czerwonego Kapturka, Śpiącą Królewnę, Królową Śniegu oraz Rybaka i Złotą Rybkę. „Nieco inne będą jednak ich przygody” - czytamy w komunikacie. Twórcy kampanii postawili przed bohaterami nowe wyzwania – będą musieli poradzić sobie z zagrożeniami, które wcale nie są bajkowe, a jak najbardziej realne i współczesne.

W ramach inicjatywy poruszone zostaną takie tematy jak hejt, grooming, patostreamy czy FOMO. Nie są to przypadkowe problemy. „To zagrożenia, z którymi coraz częściej spotykają się młodzi użytkownicy internetu” - stwierdzono w komunikacie.

Realny problem

Animacje zostaną uzupełnione o podcasty z wypowiedziami ekspertów, którzy doradzą rodzicom, jak rozmawiać z dziećmi na temat wybranych problemów, a także jak sobie z nimi skutecznie radzić. Do każdej opowieści przygotowany został też plakat z poradami, który będzie można wydrukować i powiesić w domu, szkole lub bibliotece.

„Mamy nadzieję, że nasza kampania dotrze do możliwie największej liczby osób, bo jak pokazują badania dorośli nadal nie są świadomi zagrożeń, które spotykają dzieci w internecie” - podkreślili twórcy inicjatywy.

„Z badań NASK wynika, że tylko 15,8% rodziców wie, że ich dzieci padły ofiarą internetowej przemocy słownej. To dowód na to jak ważne jest edukowanie dorosłych w tym zakresie” – zaznaczył Marek Zagórski, odpowiedzialny za cyfryzację Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. „Równie ważna jest profilaktyka zagrożeń, dlatego w tej kampanii wskazujemy także sposoby zapobiegania i rozwiązywania tych problemów” – dodaje.

Według statystyk - co trzeci nastolatek doświadczył w sieci aktów cyberprzemocy. Jej najczęstsze formy to między innymi agresja słowna, upublicznianie kompromitujących, przerobionych materiałów, publikowanie obraźliwych komentarzy czy włamania na prywatne konta. Młodzi ludzie najczęściej stają się celem ataków za swoje poglądy, wygląd, upodobania, pochodzenie i ubiór.

Więcej informacji na temat kampanii edukacyjnej „Bądź z innej bajki” można odnaleźć na stronie internetowej projektu www.gov.pl/badz-z-innej-bajki, a także na stronach oraz w mediach społecznościowych realizujących ją instytucji:

Stowarzyszenie Góry Kultury od 10 lat skupia ludzi, którym zależy na ubogacaniu oferty kulturalnej miasta Tarnowskie Góry, a co za tym idzie ukazywaniu go jako atrakcyjnego i ciekawego miejsca na mapie Polski.

Członkowie organizacji od wielu lat organizują wiele działań kulturalnych i edukacyjnych - takich, które stawiają na aktywne uczestnictwo w kulturze oraz tych ściśle związanych z historią miasta i regionu.

Tym razem, dzięki udziałowi w konkursie, współtworzona przez stowarzyszenie kampania swoim zasięgiem obejmie całą Polskę.

Kampania jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.

Laureatem drugiego miejsca w konkursie „(Nie)Bezpieczni w sieci” została Fundacja Warszawski Instytut Bankowości, z pomysłem „Aktywny Senior w Cyberprzestrzeni”. Szczegóły na temat tej inicjatywy zostaną opublikowane wkrótce. 

SZP/Komunikat prasowy ze strony Ministerstwa Cyfryzacji 

Reklama

Komentarze

    Reklama