Reklama

Biznes i Finanse

„Kompetencje nie mają płci”. Jak poprawić stan polskiej gospodarki i wykorzystać w pełni potencjał pracowniczy kobiet?

Fot. Rawpixel.com/Pxhere.com
Fot. Rawpixel.com/Pxhere.com

Ciekawym odkryciem tegorocznej edycji Forum Ekonomicznego w Krynicy była debata poświęcona równości kobiet i mężczyzn w biznesie. W ramach debaty „Równa firma” hasłem, które wybrzmiało najmocniej było stwierdzenie, że bez stworzenia odpowiednich warunków w biznesie grozi nam recesja gospodarcza i problemy społeczne. Tak więc czy grozi nam zagłada?

W debacie udział wzięli Aleksandra Karasińska oraz Konrad Sadurski (Forbes i Forbes Woman) jako para moderatorów, Ewa Wernerowicz (Vivus), Kamila Kaliszyk (Mastercard), Dorota Żurkowska-Bytner (Discovery TVN), Joanna Przetakiewicz, Elżbieta Raczkowska (Vital Voices) oraz Istvan Martis (Stepstone).

Branża IT nie bez powodu uważana jest za obszar zdominowany przez mężczyzn. Raport „Kobiety w IT. Analiza sytuacji kobiet na rynku IT w Polsce” (2016) wykazał, że sektor IT to branża kobiet młodych, dominują w niej ekspertki w przedziale wiekowym 25-30 lat (52%). Kobiety do 24 lat stanowią 22% a kobiety w przedziale 31-40 lat 23% badanych respondentów. Jak wykazało zaledwie 34% z nich posiada wykształcenie kierunkowe w dziedzinie IT. Respondentki wykazywały, że w porównaniu do mężczyzn dużo trudniej jest zrobić karierę w IT (21,5%) oraz trochę trudniej (45,7%). Negatywne trendy odnoszące się do braku równości w firmie nie są domeną jedynie uznawanej za męską branży IT czy branż związanych z wiedzą techniczną. W ramach debaty wskazano, że problemy odnoszą się praktycznie do całego rynku pracy.

W trakcie debaty wykazano, z czym zgodzili się praktycznie wszyscy uczestnicy, że największym problemem polskich firm jest edukacja równościowa. Zauważa się również różnicę pomiędzy firmami globalnymi, gdzie w większym stopniu dba się o praktyki równej firmy.

Joanna Przetakiewicz wskazała na konieczność edukacji równościowej od początku. Dopiero po wprowadzeniu w powszechny biznesowy trend projektu „rodzina” i „ciąża” będzie możliwe osiągnięcie pełnego równościowego traktowania pracowników. Jak wskazała również problemy demograficzne i rozwój gospodarki zależny jest od biznesowego zagospodarowania potencjału kobiet. Kobiety czują się gorsze, ignorowane, mniej wartościowe a z uwagi na społeczne przekonanie o zaniedbywaniu rodziny przez pracujące kobiety przekłada się na wzrost liczy rozwodów, samotności i problemy społeczne. Wskazywała, że problemy kobiet w biznesie coraz bardziej przekładają się na problemy z rozwojem gospodarki. 

Ważnym głosem popierającym tezę o konieczności rozpoczęcia edukacji równościowej już od najmłodszych lat, była opinia Ewy Wernerowicz reprezentującej Vivus Finance.  Wskazała, że jest ona konieczna, aby w przyszłości korzyści z wykorzystania potencjału kobiet przełożyły się na rozwój zarówno społeczny jak i gospodarczy. Jak podkreślała nie powinna to być jedynie edukacja dziewczynek, ale przede wszystkim chłopców. Wskazywała również, że w firmach jest mniejsza pula kobiet, które mogłyby robić karierę. Mówiła również o konieczności wsparcia ze strony pracodawcy: kobiety mają przerwę w karierze na czas macierzyństwa, w tym momencie mężczyzna jest dalej aktywny zawodowo, zdobywa kolejne szczeble kariery. W biznesie są one wystawione w tym samym wyścigu co mężczyźni, bez uwzględnienia bardzo istotnych przeszkód, jak wskazywała brane są pod uwagę te same kryteria, które są postawione dla mężczyzn. Kobiety muszą dużo więcej poświecić, aby dojść do tej samej pozycji, włożyć więcej wysiłku, pracy i pokonać więcej barier.

Prezes Vivus wskazywała również, że rynek reguluje się sam zwłaszcza w momencie, w którym bezrobocie jest znaczne. Jednak często kobiety stawiane są wciąż przed wyborem czy wrócić do pracy z uwagi na zarobki.  Często koszty pokrycia opieki nad dziećmi przekraczają lub są równe zarobkom, co stawia przed dylematem w rodzinie a w dalszej perspektywie przekładają się na pozycję kobiet w biznesie. 

„Kompetencje nie mają płci” dodała Dorota Żurkowska-Bytner reprezentująca Discovery TVN. Wskazywała, że konieczne jest przeciwdziałanie wszelkim wykluczeniem a dla biznesu priorytetem powinno być wykorzystywanie potencjału, niezależnie czy jest to potencjał kobiety czy mężczyzny. Kamila Kaliszyk  z Mastercard podkreśliła jeszcze jednej istotny problem jakim jest niewiedza kobiet odnośnie swoich praw w firmie. Wskazywała, że jest to obszar niewiedzy który powinien być uzupełniany w powszechnej edukacji.

Na koniec dyskusji wskazano ważne hasło: konieczna i wręcz niezbędna jest współpraca na styku biznes-państwo, aby w pełni poprawić stan polskiej gospodarki i wykorzystać w pełni potencjał pracowniczy kobiet.

Reklama

Komentarze

    Reklama