UODO ukarał McDonald’s: Poważne naruszenia ochrony danych pracowników

Prezes UODO nałożył kary na McDonald’s oraz 24/7 Communication Sp. z o.o. w związku ze złamaniem przepisów o ochronie danych osobowych.
McDonald’s Polska Sp. z o.o zleciła zarządzanie grafikiem pracy zewnętrznej firmie, którą było 27/4 Communication Sp. z o.o. Choć głównym przedmiotem umowy były usługi z zakresu Public Relations, zdecydowano się również na przekazania firmie danych osobowych, zawartych w „module grafik pracowniczy”.
McDonald’s Polska Sp. z o.o. zostało ukarane na łączną kwotę w wysokości 16 932 657 zł, natomiast podmiot przetwarzający - 24/7 Communication Sp. z o.o w łącznej kwocie 183 858 zł .
Według komunikatu UODO wśród udostępnionych w pliku w publicznym katalogu były następujące dane:
- imiona i nazwiska,
- numery PESEL,
- numery paszportów (w przypadku braku numeru PESEL),
- numery restauracji McDonald’s,
- daty i godziny rozpoczęcia pracy,
- daty i godziny zakończenia pracy,
- liczby przepracowanych godzin,
- stanowiska,
- dni wolne,
- rodzaj dnia oraz rodzaj pracy.
Dotyczyło to pracowników McDonald’s oraz franczyznobiorców.
Administrator danych nie posiadał dostępu do zarządzania zasobami we wspomnianym module i jak podkreśla UODO, nigdy nie wystąpił o utworzenie odrębnego panelu administracyjnego i przyznanie do niego uprawnień.
UODO wskazuje na zaniedbania w polityce firmy
Podczas postępowania zwrócono uwagę, że w polityce ochrony danych opracowanych przez firmę przetwarzającą nie przewidziano obowiązku regularnego testowania i aktualizowania zabezpieczeń.
Nie przeprowadzono również ryzyka poziomu bezpieczeństwa danych osobowych, które miały być przetwarzane w module grafików. Nie możliwe było więc dostosowanie środków ochrony do typu i skali przetwarzanych danych. Jak wskazano podmiot przetwarzający nie czuł się zobowiązany do realizacji wspomnianej oceny ryzyka, co jest niezgodne z prawem. Skutkiem był fakt, że ta analiza nie została przeprowadzona.
„Do naruszenia ochrony danych osobowych doszło na skutek nieprawidłowej konfiguracji serwera, umożliwiającej podgląd zawartości tego serwera, w tym kopii bazy danych z aplikacji grafików pracowniczych zawierających dane osobowe” – czytamy w komunikacie UODO
McDonald's nie dopełniło obowiązku administratora danych
McDonald’s nie zdecydowało się na weryfikację firmy 24/7 Communication pod kątem jej zdolności do zabezpieczenia danych. Zostały one jej powierzone ze względu na trwającą współpracę z zakresu usług PR.
UODO podkreśla, że „ powierzenie przetwarzania danych osobowych podmiotowi przetwarzającemu nie zwalnia administratora z obowiązku zapewnienia bezpieczeństwa zgodnie z wymogami RODO (art. 24, art. 25 oraz art. 32 ust. 1 i 2).”
Czytaj też
McDonald's po raz drugi
Na łamach Cyberdefence24.pl opisywaliśmy podobną sytuację, która dotyczyła systemów rekrutacyjnych McDonald’s. Wyposażenie systemu w model sztucznej inteligencji zostało powierzone zewnętrznej firmie Paradox.ai. W łatwy sposób można było uzyskać dane osób ubiegających się o pracę. Ustawione hasło w panelu administracyjnym składało się z ciągu cyfr „123456”.
Dostęp do tak szerokiej listy informacji czy w przypadku McDonald’s Polska czy systemu rekrutacyjnego McHire stwarza realne zagrożenie dla prywatności oraz bezpieczeństwa danych wielu osób.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
WYCIEKI DANYCH z firm. JAK ZAPOBIEGAĆ wynoszeniu danych przez pracowników?
Materiał sponsorowany