Cyberbezpieczeństwo
Proizraelskie reklamy w grach dla dzieci. Pomyłka czy premedytacja?
Reklamy dotyczące wojny pojawiające się przy okazji gier online? Od momentu zaognienia konfliktu między Hamasem a Izraelem taki stan rzeczy staje się coraz powszechniejszy.
7 października br. Hamas zaatakował Izrael. Od tego momentu trwa regularna wojna pomiędzy obydwiema stronami. Spór toczy się również w przestrzeni informacyjnej, o czym kilkukrotnie informowaliśmy na łamach CyberDefence24.
Okazuje się, że treści propagandowe trafiają nie tylko do dorosłych użytkowników internetu. Agencja Reuters opisuje kilka przypadków występowania reklam izraelskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych w grach online, których odbiorcami są również dzieci.
O jakich treściach mowa? Jak czytamy na stronie agencji, chodzi o wideo pokazujące bojowników Hamasu i zastraszone izraelskie rodziny. Do tych obrazów dołączona jest wiadomość Izraelskiego MSZ: „upewnimy się, że ci, którzy nas krzywdzą, zapłacą wysoką cenę”.
Tego typu treści pojawiały się dotychczas w kilku państwach (np. w Niemczech, Wielkiej Brytanii czy Francji) w takich grach jak: „Angry Birds”, „Alice’s Mergeland” czy „Subway Surfers”.
Czytaj też
Pomyłka czy premedytacja?
Należąca do SEGA firma Rovio, która jest twórcą „Angry Birds” potwierdziła, że opisywane reklamy przedostały się do gry „przez pomyłkę” i są blokowane ręcznie.
Jak na te informacje zareagował twórca kontrowersyjnych treści? Szef działu cyfrowego izraelskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych David Saranga potwierdził, że taka reklama była wypuszczona/promowana przez rząd, ale „nie ma pojęcia, jak znalazła się w różnych grach”.
Jak podaje Reuters, ministerstwo od 7 października wydało ponad 1,5 mln dolarów na internetowe reklamy dotyczące toczącego się sporu. Strona izraelska podkreśliła, że treści miały być blokowane dla użytkowników mających mniej niż 18 lat.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].