Reklama

Phishing na Signalu. Zachowajcie czujność

W niedzielę wicepremier Krzysztof Gawkowski ostrzegał przed phishingiem na Signalu. Okazuje się jednak, że opisana przez niego sytuacja nie do końca zgadza się ze stanem rzeczywistym.
W niedzielę wicepremier Krzysztof Gawkowski ostrzegał przed phishingiem na Signalu. Okazuje się jednak, że opisana przez niego sytuacja nie do końca zgadza się ze stanem rzeczywistym.
Autor. Dimitri Karastelev/Unsplash

Powrócił problem ataków phishingowych na Signalu. Na antenie TVP Info wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zwrócił uwagę na próby podszywania się pod support komunikatora.

Ataki polegające na podszywaniu się pod znane podmioty na stałe zagościły w krajobrazie zagrożeń w sieci. Niemal codziennie można natknąć się na fałszywe reklamy wykorzystujące wizerunek firm lub otrzymać wiadomość informującą o np. konieczności dopłacenia określonej kwoty za paczkę.

Reklama

Support Signala wysyła wiadomości?

Na łamach naszego portalu regularnie ostrzegamy przed próbami podejmowanymi przez cyberprzestępców. W czerwcu br. o zagrożeniu phishingiem w aplikacji Signal informowały Wojska Obrony Cyberprzestrzeni.

W niedzielę do grona ostrzegających przed cyberprzestępcami na Signalu przyłączył się wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. W programie „Kod bezpieczeństwa” na antenie TVP Info zwrócił uwagę, że w aplikacji jest prowadzona „bardzo duża kampania” skierowana przeciwko użytkownikom.

Problem polega jednak na sformułowaniach użytych przez szefa resortu cyfryzacji. Stwierdził, że support przysyła wiadomości mające na celu przejęcie kontroli nad telefonem. W rzeczywistości tak nie jest.

Proszę wszystkich, którzy dzisiaj korzystają z aplikacji Signal na zwracanie uwagi. Przychodzą takie komunikaty od supportu, które wydają się prawdziwe, a są elementem przejmowania naszego telefonu. Sam Signal przysyła wiadomość, że było wejście na telefon, kliknij potwierdź, a potem zaczyna się gra o przejęcie danych.
Krzysztof Gawkowski, wicepremier i minister cyfryzacji
Reklama

Tylko mailowo, nie przez komunikator

Nietrudno jest się domyślić intencji wicepremiera – faktycznie bowiem cyberprzestępcy prowadzą akcje na komunikatorze. Jednakże, jak zaznacza sam zespół aplikacji, support kontaktuje się z użytkownikami tylko po zainicjowaniu przez nich rozmowy.

Zespół wsparcia Signal nigdy nie skontaktuje się z Tobą jako pierwszy. Wiadomości od Signala lub przedstawicieli zawsze będą przychodziły z adresów mailowych w domenie signal.org, nie w komunikatorze.
Informacja Signal w informacjach kontaktowych

Wiadomości nadsyłane przez oszustów na pierwszy rzut oka faktycznie mogą wyglądać na prawdziwewykorzystują logo komunikatora, zaś w nazwie może znaleźć się zarówno „Signal”, jak i „Support”, „Support and Notification” czy podobne konstrukcje mające wywoływać wrażenie oficjalnych komunikatów. Każda tego typu korespondencja nie pochodzi jednak od załogi komunikatora i powinna być blokowana.

Co istotne, na próby podszywania się pod załogę komunikatora zwracało uwagę samo Ministerstwo Cyfryzacji w maju br. Wówczas zastosowano ten sam schemat, o którym wspomniał wicepremier Gawkowski. Cyberprzestępcy wysyłali wiadomość z informacją, że doszło do zablokowania konta i konieczne było potwierdzenie, że jest się człowiekiem, co prowadziło do utraty dostępu do konta. Za kampanią mieli stać hakerzy z wrogich państw.

Czytaj też

CyberDefence24.pl - Digital EU Ambassador

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Cyfrowy Senior. Jak walczy się z oszustami?

Komentarze

    Reklama