Kobiety wspierają Talibów? Kontrola mediów i narracji online

Przejęcie władzy przez talibów w Afganistanie miało miejsce 4 lata temu. Media, dziennikarze oraz dostęp do informacji zostały ograniczone, a źródłami informacji są głównie oficjalne kanały państwowe. Jaką rolę w kampaniach dezinformacyjnych w Afganistanie pełnią fałszywe konta w mediach społecznościowych?
Najważniejszym źródłem informacji jest obecnie stacja Radio Telewizja Afganistan, która nadaje w dwóch językach. Strona internetowa RTA również dostępna jest w języku arabskim i angielskim.
Ponadto funkcjonuje Agencja Informacyjna Bakhtar, która zarządzana jest przez Ministerstwo Kultury i Informacji. Wydaje ono również kilka dzienników: Anis, Hewad i The Kabul Times, w wersji drukowanej i internetowej.
Farmy kont w wykonaniu Talibów
Według raportu niezależnej organizacji CJP, która zajmuje się ochroną dziennikarzy i wolności prasy, funkcjonują 4 biura, które zajmują się kampaniami dezinformacyjnymi. Użytkownicy otrzymują od ok. 80 do 150 dolarów amerykańskich za prowadzenie fałszywych kont w social mediach.
Ich działanie polega na trollowaniu, krytykowaniu i oczernianiu aktywistów, a także kreowaniu obrazu poparcia dla działań władzy.
Czytaj też
Szum zamiast autentycznych treści
Według badania przeprowadzonego przez Correctiv.org zidentyfikowano 78 kont, które mogą być powiązane z władzami, odpowiedzialnych za zdominowanie przestrzeni informacyjnej i budowanie obrazu zgodnego z narracją Talibów.
Here are some examples of the #fake_accounts created in the names of well-known Afghan figures on Twitter.
— Afghan Analyst (@AfghanAnalyst2) April 14, 2023
The names include ex-VP @AmrullahSaleh2, ex-deputy speaker of parliament Haji Zahir Qadir, famous writer and political analyst @QaniEsmat and (ex)NRF spokesman @Sibghat_Ah. pic.twitter.com/5GN3ULWOTi
Analizowanie platformy X w tym kontekście Correctiv.org rozpoczął na początku 2025 roku. Wytypowano 120 podejrzanych kont, jednak tylko 78 z nich pozostało aktywnych. Wspólna dla tych profili była częstotliwość publikowania treści, język, ton oraz sposób, w jaki profile były tworzone.
Konta tworzone przez zwykłych ludzi nie publikują ponad 126 postów dziennie. Jest to szum algorytmiczny, jak zauważają autorzy raportu.
We wpisach głównie pochwalano działanie bojowników Talibanu i prawa dotyczące hidżabu. Pojawiły się również posty, które publikowały krajobrazy Afganistanu. Konta publikowały identyczne posty w małym odstępie czasu, co sugeruje, że działały one w pewnej synchronizacji.
Czytaj też
Fałszywa tożsamość czynnikiem
Paradoksem, który jest zauważany w tych kampaniach, jest fakt, że duża część kont buduje fałszywą tożsamość jako kobiety. Ma to stworzyć iluzję wsparcia ze strony grup, które są represjonowane.
Cytowany w raporcie dziennikarz śledczy Mukhtar Wafayee twierdzi, że sieci fałszywych kont zostały również stworzone na TikToku, Facebooku oraz Instagramie.
/MK
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
WYCIEKI DANYCH z firm. JAK ZAPOBIEGAĆ wynoszeniu danych przez pracowników?
Materiał sponsorowany