Cyberbezpieczeństwo
Fałszywe reklamy na Facebooku. Oszuści wykorzystują wizerunek PGNiG i Janusza Kowalskiego
Mimo wielu prób zgłaszania fałszywych reklam inwestycyjnych na Facebooku, scam informujący o rzekomych inwestycjach jest nieodłącznym elementem tej platformy. Oszuści podszywają się między innymi pod sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Janusza Kowalskiego oraz firmę PGNiG.
Na jedną z fałszywych reklam natrafiliśmy na Facebooku. W materiale wideo rzekomo Janusz Kowalski informuje o możliwości szybkiej i łatwej inwestycji. Film jest niewyraźny, a przetworzony głos informuje: „Wszyscy zużywamy gaz, który z dnia na dzień staje się coraz droższy. Ale dlaczego nie zaczniemy na nim zarabiać?”. $$
Następnie pojawia się logo firmy PGNiG (głos wymawia nazwę koncernu błędnie, jako: „PE-DŻI-EN-DŻI”) i dalej głos podaje: „Nasz rząd wspólnie z PGNiG stworzył nową platformę inwestycyjną na której każdy Polak może zarobić od czterech tysięcy złotych dziennie. Nie ma znaczenia, jak kompetentny jesteś w procesach handlu na giełdzie. Proces handlu rozpoczyna się od kliknięcia przycisku. Dzięki wprowadzeniu sztucznej inteligencji algorytm jest w pełni zautomatyzowany i latwy w obsłudze, więc możesz być początkującym lub profesjonalistą. Odkryj pasywne i co najważniejsze, legalne zarobki z handlu gazem rządowym”.
Celowo załączamy tylko kilka wizualizacji nagrania, by nie linkować do fałszywej reklamy inwestycyjnej i nie zwiększać jej zasięgów na platformie.
Jak ropoznać, że to scam?
Nie wierz w inwestycje, które mają przynieść ci szybki zwrot; które obiecują ci duże sumy. Na Facebooku (czy na innych portalach społecznościowych) nie brakuje tego typu ogłoszeń a ich celem jest pozyskanie twoich danych.
Do oszustw bardzo często wykorzystywane są osoby znane publicznie (np. politycy), którzy mają uwiarygodnić fałszywy przekaz. Dodatkowo pojawiają się marki np. spółek Skarbu Państwa czy dużych koncernów, co także ma uśpić czujność odbiorcy.
Sprawdź zawsze kto publikuje reklamy – czy jest to profil o nieznanym pochodzeniu, ogólnej nazwie, z niepełnymi informacjami, którego nie jesteś w stanie szybko zidentyfikować. Może też mieć niewielką liczbę followersów czy krótką historię publikowania postów.
Co możesz zrobić z fałszywą reklamą na Facebooku?
Jako użytkownik internetu możesz zgłosić fałszywy wpis (bądź też wpis, który wzbudza twoje podejrzenie co do jego prawdziwości), klikając przycisk wielokropka w prawym górnym rogu obok nazwy profilu. Następnie: „zgłoś wideo”, wybierz kategorię zgłoszenia (np. fałszywa informacja, przemoc, spam, mowa nienawiści).
Facebook, wedle procedur postępowania i deklaracji walki z dezinformacją, najpierw sprawdzi zgłoszenie przy wsparciu zespołu fact-checkingowego, a następnie powinien ściągnąć fałszywą reklamę inwestycyjną.
Nie udostępniaj fałszywej reklamy stosując przycisk „udostępnij” – zwiększasz w ten sposób jej zasięg na platformie i automatycznie rośnie ryzyko, że zobaczy ją więcej osób, która kliknie w ofertę i da się oszukać. Możesz ostrzec swoich znajomych np. wykonując zrzut ekranu i umieszczając grafikę w poście z ostrzeżeniem i opisem, że to scam.
Plaga fałszywych reklam
Jak pisaliśmy na łamach Cyberdefence24.pl, monitorowaniem kampanii, które są tworzone przez cyberprzestępców głównie w celu wyłudzenia pieniędzy zajmuje się w Polsce sektorowy zespół reagowania na incydenty bezpieczeństwa komputerowego w branży finansowej (CSIRT KNF).
Tylko w 2022 roku zespół CSIRT KNF zidentyfikował i zgłosił do zablokowania 17,2 tys. fałszywych domen, czyli takich, które zostały stworzone w celu oszustwa (wyłudzenia danych i/lub pieniędzy).
Z kolei w ubiegłym roku CSIRT KNF zgłosił do usunięcia 17 899 fałszywych reklam, które udało się mu znaleźć przez bibliotekę reklam Facebooka. Najwięcej występowało ich w lipcu i sierpniu oraz w październiku i listopadzie (okres grzewczy i podszywanie się pod spółki z sektora energetycznego). Najczęściej podszywano się pod takie firmy/marki jak: Orlen (7918 reklam), Tesla (3337 reklam), Baltic Pipe, PGNiG.
Jak nie dać się nabrać na oszustwa finansowe? Zobacz jeden z odcinków „Prosto o cyber”, w którym rozmawiamy z dyrektorem Departamentu Cyberbezpieczeństwa KNF Pawłem Piekutowskim . W pigułce objaśnia, na co uważać i przed czym się chronić, by nie stracić swoich pieniędzy.
Czytaj też
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].