System Śląskiej Karty Usług Publicznych został ponownie uruchomiony. Przerwa w funkcjonowaniu systemu trwała od 8 lutego, a jej przyczyną był cyberatak z wykorzystaniem oprogramowania szyfrującego dla okupu ransomware.
Z powodu awarii nie działały czytniki biletów w pojazdach komunikacji miejskiej oraz tablice elektroniczne na przystankach.
W piątek 10 lutego Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia potwierdziła nam , że awaria systemu ŚKUP była efektem cyberataku. Wtedy też otrzymaliśmy informację, że priorytetem Zarządu było przywrócenie systemu z istniejących kopii zapasowych.
Naprawa systemu ostatecznie trwała prawie dwa tygodnie, a tymczasowe rozwiązania wprowadzone przez ZTM na czas awarii zostały wycofane. Jak czytamy na stronie Zarządu Transportu Metropolitalnego, wycofano:
- zakup papierowych biletów miesięcznych w Punktach Obsługi Pasażera i poprzez przelanie środków na konto organizatora transportu;
- samodzielne kasowanie biletów jednorazowych przy użyciu długopisu i kasowanie tych biletów w kasownikach dziurkujących;
- sprzedaż wszystkich rodzajów biletów jednorazowych przez kierowców.
ZTM jednocześnie poinformowało o możliwości ubiegania się o zwrot środków w przypadku, gdy w czasie awarii pasażer posiadał bilet długookresowy, a korzystał z biletów jednorazowych. Więcej informacji o funkcjonowaniu systemu dostępne jest TUTAJ .
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].