Biznes i Finanse
Wzrost liczby fałszywych sklepów internetowych w Rosji. Efekt pandemii?
Podczas pandemii koronawirusa w Rosji zaobserwowano znaczny wzrost liczby witryn, które podszywają się pod popularne serwisy, umożliwiające robienie zakupów online, takie jak Delivery Club czy Yandex.Food.
Jak ujawnili rosyjscy eksperci do spraw cyberbezpieczeństwa, podczas pandemii Covid-19 w Rosji wzrosła liczba fałszywych platform online, podszywających się zwłaszcza pod znane serwisy zakupowe. I tak, w ciągu ostatnich czterech miesięcy na rynku pojawiło się 56 klonów serwisu Delivery Club, specjalizującego się w zamówieniach jedzenia online, oraz przynajmniej 30 kopii platformy Yandex.Food. Eksperci ujawnili też witryny podszywające się pod oficjalny sklep Samsunga oraz wirtualny hipermarket z elektroniką Citilink.
Jak przyznają specjaliści, fałszywe serwisy do złudzenia przypominają oryginalne witryny i podobnie jak one zawierają na przykład rozbudowane katalogi produktów czy, w przypadku usług gastronomicznych, pełne listy restauracji, umożliwiają wprowadzenie danych, w tym adresu użytkownika, oraz dokonanie płatności online z użyciem kart płatniczych. Co więcej, w przypadku niektórych platform, jak na przykłąd Delivery Club, użytkownik musi potwierdzić płatność kodem otrzymanym w wiadomości SMS, co również udało się skopiować hakerom i co dało im możliwość powiązania numeru użytkownika z jego kontem bankowym.
Szacuje się, że liczba fałszywych serwisów z miesiąca na miesiąc rośnie. Z danych firmy SearchInform wynika, że w lutym br. ujawniono 53 tego typu domeny, natomiast w kwietniu było ich już 288.