Komisja Europejska podjęła decyzję o wszczęciu postępowania antymonopolowego wobec Google’a w związku z przejęciem przez koncern firmy Fitbit, specjalizującej się w produkcji urządzeń śledzących aktywność użytkowników – informuje we wtorek BBC.
„Komisja obawia się, że proponowana transakcja jeszcze bardziej umocni dominującą pozycję Google’a na rynku reklamy internetowej poprzez zwiększenie i tak ogromnej ilości danych, których Google będzie mógł używać do personalizacji wyświetlanych reklam” – czytamy w oświadczeniu wydanym we wtorek przez Komisję Europejską. KE poinformowała, że planuje zakończyć postępowanie do 9 grudnia br.
Mimo zapewnień Google'a, że nie będzie wykorzystywał danych użytkowników, unijni prawodawcy obawiają się, że po przejęciu FitBit, Google otrzyma dostęp do informacji zdrowotnych klientów firmy, gromadzonych za pośrednictwem takich urządzeń, jak inteligentne zegarki czy opaski mierzące aktywność, i wykorzysta je w celach reklamowych.
Google zapewnia, że przejmując FitBit chce skupić się na urządzeniach produkowanych przez firmę, a nie na dostępie do danych użytkowników. "Rynek urządzeń do monitorowania aktywności jest już nasycony. Wierzymy, że połączenie Google z FitBit zwiększy konkurencyjność w sektorze, będzie korzystne dla konsumentów i sprawi, że kolejne produkowane sprzęty będą jeszcze lepsze i bardziej dostępne cenowo" - poinformowała rzeczniczka Google.
Koncern w listopadzie ub.r. poinformował, że przejmuje FitBit za 2,1 mld dolarów. Google chce w ten sposób konkurować m.in. z Apple, Samsungiem, Huawei czy Xiaomi, które też w swojej ofercie mają inteligentne urządzenia monitorujące aktywność użytkowników.
Fuzja wywołała krytykę m.in. ze strony dostawców usług zdrowotnych, producentów sprzętu monitorującego aktywność oraz organizacji ochrony danych, którzy obawiają się, że Google jeszcze bardziej wzmocni swoją dominującą pozycję na rynku oraz zdobędzie dostęp do ogromnej bazy danych o zdrowiu konsumentów.
Przedstawiciele Google’a, komentując ogłoszenie wszczęcia postępowania antytrustowego, wyrazili przekonanie, że transakcja zostanie zawarta. "Doceniamy możliwość wypracowania wspólnie z Komisją Europejską podejścia, które zaspokoi oczekiwania klientów wobec ich urządzeń typu wearables” – napisał na firmowym blogu Rick Osterloh, wiceprezes Google’a odpowiedzialny za segment urządzeń.