Reklama

Biznes i Finanse

Przedświąteczny „boom” na zakupy w sieci. Cyberprzęstępcy czyhają na okazję

Fot. Pxhere/CC0
Fot. Pxhere/CC0

93 proc. kupujących w sieci planuje nabyć świąteczny prezent online - wskazują wyniki badania „Świąteczne zakupy online – jak pandemia zmienia zwyczaje zakupowe Polaków”. Z kolei 38 proc. ankietowanych podkreśliło, że ich zakupy w tym roku będą oszczędniejsze niż rok temu. Przedświąteczny „boom” na zakupy to idealny czas dla cyberprzestępców, zwłaszcza w czasie pandemii, gdy upowszechniła się forma shoppingu online.  

Według badania 95 proc. korzystających obecnie ze sklepów online robiło to już wcześniej, jednak 40 proc. badanych kupuje obecnie częściej lub nawet znacznie częściej niż przed pandemią, a 5 proc. deklaruje wręcz, że zakupy online zaczęło robić dopiero po jej wybuchu.

Najczęściej zakupy w sieci robimy 2-3 razy w miesiącu (blisko 40 proc.), ale równie liczni są klienci kupujący raz albo kilka razy w tygodniu. Podobnie planują zrobić zakupy świąteczne - czytamy.

Z badania wynika, że prezenty na zbliżające się święta Bożego Narodzenia kupowane będą w większości w internecie - 93 proc. badanych planuje kupić jakieś świąteczne upominki. Dla 70 proc. uczestników badania będzie to jedyny lub główny kanał zakupów. 23 proc. pytanych większość upominków kupi w sklepach stacjonarnych, a 7 proc. chce robić zakupy świąteczne tylko w tradycyjnych sklepach.

Badanie wskazuje, że tegoroczne zakupy świąteczne będą bardziej oszczędne niż przed rokiem dla 38 proc., dla 45 proc. będą takie same, dla 17 proc. większe.

Wybór prezentów jest bardzo zróżnicowany, największym powodzeniem cieszyć się będą kosmetyki i perfumy (45 proc.), odzież (43 proc.), zabawki dla dzieci (39 proc.), książki (38 proc.), obuwie i galanteria skórzana (23 proc.), biżuteria i zegarki oraz smartfony i akcesoria do nich (21 proc.) - czytamy.

Z badania wynika ponadto, że najważniejszymi czynnikami decydującymi o wyborze sklepu lub dostawcy w internecie są cena produktu - 43 proc. wskazań, oraz cena przesyłki - 39 proc. wskazań.

Mniejsze znaczenie ma sposób wysyłki (25 proc.), szeroki asortyment (24 proc.), możliwość płatności kartą/BLIK (23 proc.) oraz promocje (również 23 proc.).

Badanie pokazuje, że wyraźny jest też trend wybierania przez klientów jednej ulubionej formy płatności, w miejsce kilku stosowanych równolegle w okresie przed pandemią. Robi tak obecnie ponad 60 proc. kupujących.

Co istotne, nie można jednak wskazać jednej, ulubionej metody wspólnej dla wszystkich Polaków. Oznacza to, że sklepy internetowe powinny oferować różne metody płatności dogodne dla swoich klientów, dbając o to, by wybrany przez nich agent rozliczeniowy zapewniał obsługę płatności za pomocą wielu rożnych metod dostępnych online, jak i tych tradycyjnych - oceniają autorzy badania.

Badanie „Świąteczne zakupy online – jak pandemia zmienia zwyczaje zakupowe Polaków”, zrealizowane zostało w dniach 26.11-02.12.2020 r. techniką CAWI na próbie 1425 dorosłych Polaków przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia na zlecenie eService oraz Mastercard w ramach kampanii SklepywSieci.com. 

Warto jednak pamiętać, że zakupy online to nie tylko wygoda oraz oszczędność czasu, lecz także ryzyko związane z czyhającymi na nieuważnych konsumentów zagrożeniami. Oszustwa i nadużycia ze strony sprzedających oraz subskrybentów stają się coraz częstszymi zjawiskami. Problem przestępczości w cyberprzestrzeni znacząco wzrósł w ostatnich latach, a metody i narzędzia są coraz bardziej wyrafinowane.

Aby bezpiecznie kupować w internecie, zawsze trzeba sprawdzić wiarygodność sprzedawcy. Pomogą w tym opinie na portalach aukcyjnych, forach i w komentarzach. Dane, takie jak e-mail, numer telefonu lub numer skrzynki pocztowej nie wystarczą, żeby uznać przedsiębiorcę za zaufanego.

Warto też dokładnie sprawdzać adresy stron, na których planujemy robić zakupy. Nieuczciwi sprzedawcy próbują często podszyć się pod znane sklepy, dlatego należy upewnić się, że w internetowym adresie portalu nie ma literówki.

Trzeba pamiętać również o tym, aby na bieżąco weryfikować czy strona internetowa, za pośrednictwem której dokonujemy transakcji, jest odpowiednio zabezpieczona. Płacąc za zakupy konieczne jest zwracanie uwagi na to, czy transakcje są realizowane przez znanego operatora płatności. Login i hasło można wpisywać dopiero wtedy, gdy jesteśmy pewni, że wszystko jest w porządku. Czujność należy zachować do ostatniej chwili. Przed zatwierdzeniem przelewu jednorazowym kodem, który dostajemy w SMS, warto sprawdzić, czy numer konta odbiorcy zgadza się z tym w wiadomości. 

SZP/PAP

image
Z oferty Sklepu Defence24 - zapraszamy!
Reklama
Reklama

Komentarze