Reklama

Niemiecki regulator przyjrzy się działalności Apple

fot. photostockeditor.com
fot. photostockeditor.com

Niemiecki organ nadzoru antymonopolowego (Bundeskartellamt) poinformował w poniedziałek, że wszczął dochodzenie w sprawie, czy Apple wykorzystuje swoją dominację na rynku. Wcześniej podobne działania były realizowane w kontekście Facebooka, Amazona i Google.

Bundeskartellamt – federalne biuro antymonopolowe zapowiedziało, że podejmie działania przeciwko Apple. W pierwszym kroku chce sprawdzić, czy firma ma „nadrzędne znaczenie na różnych rynkach”.

Jak wskazuje urząd w oficjalnym komunikacie, ekosystem różnych rynków może wskazywać, że firma zajmuje taką pozycję. „Innym firmom często bardzo trudno jest zakwestionować taką pozycję władzy” – podkreślono.

Urząd rozpoczyna swoje działania, biorąc pod uwagę skargi, które do niego wpłynęły – w tym również, jak informuje Bundeskartellamt - pochodzącej od stowarzyszenia branży reklamowej i medialnej. Regulator chce szczegółowo ocenić działalność firmy na rynku niemieckim oraz określić praktyki, które będą stanowić podstawę  do prowadzenia kolejnych etapów postępowania.

W kontekście prowadzonych działań, uwzględniono – jak informuje urząd - ograniczenia marketingowe dla twórców aplikacji w sklepie Apple - App Store.

Skarga ma wiele wspólnego z toczącym się przez Komisję Europejską postępowaniem przeciwko Apple za nałożenie ograniczeń na usługę streamingową Spotify i tym samym preferowanie własnych usług. „W razie potrzeby Bundeskartellamt nawiąże w tym zakresie kontakt z Komisją Europejską i innymi organami ochrony konkurencji” – czytamy w komunikacie.

„Zbadamy teraz, czy dzięki własnemu systemowi operacyjnemu iOS firma Apple stworzyła cyfrowy ekosystem wokół swojego iPhone'a, który obejmuje kilka rynków. Apple produkuje tablety, komputery i urządzenia do noszenia oraz zapewnia szereg usług związanych z urządzeniami. Oprócz produkcji sprzętu, firma technologiczna oferuje również App Store, iCloud, AppleCare, Apple Music, Apple Arcade, Apple TV+ w ramach swojej działalności usługowej. Oprócz oceny pozycji firmy w tych obszarach, zbadamy m.in. jej rozległą integrację na kilku poziomach rynku, wielkość jej zasobów technologicznych i finansowych oraz dostęp do danych” – stwierdził szef Bundeskartellamt, cytowany w oficjalnym komunikacie.

Działania te są efektem nowych przepisów w zakresie prawa konkurencji, przeznaczonych dla dużych firm cyfrowych. Na ich mocy organ nabył możliwości skuteczniejszej interwencji w wypadku naruszania przez duże firmy praktyk zdrowej konkurencji. Standardowo procedura sprawdzania działań realizowanych przez firmy realizowana jest dwuetapowo.

Reklama

Operacje Wojska Polskiego. Żołnierze do zadań dużej wagi

Materiał sponsorowany

Komentarze

    Reklama